Rayyan on the Rubi Maxi Cosi car seat

by - April 29, 2015

Ada tak sesape tengah survey car seat for kids? hehehe...meh sini aku nak story sikit pasal car seat yang aku tengah pakai tuk Rayyan. Straight to the point Maxi Cosi car seat memenuhi citarase aku.  Uols tahukan brand Maxi Cosi ni dah lame established dan ngetop gitew. Boleh tak aku cakap is the best brand for baby..hehehe..Ade banyak type baby car seat dari Maxi Cosi ni.


Car seat - 2way Pearl. Yang type ni kereta aku tak sesuai sebab saiz rear seat aku tak mengizinkan. So those yang pakai kereta sedan or mpv sesuai sangat. Tapi aku rase myvi pon boleh kot.



Car seat - Axiss Fix alasan untuk type ni pun same sebab saiz ruang rear seat tak sesuai...



Car seat - Milo Fix. Yang ini tak display and tak de stock mase aku nak beli. Kalau ade stock sure aku beli yang ni. Nampak tu 'Best tested'.



Car seat - Opal. yang ini tak display mase aku nak beli.



Car seat - Rubi (this one for Rayyan). Finally tartaric hati dengan Rubi.

Why should I choose this product?

- Multi-position recline
- Cover seat easy to remove for washing plus fabric for the cover is meresap peluh. Fabric mudah perangkap habuk. So kalau kite tepuk2 seat ni tak delay berterbangan habuk2 tu...
- Seater yang tinggi bagus untuk viewing. This part has been practised lame kat europe.
- Approved conforming the latest Europe safety standard
- Hooks tidak mudah dibuka oleh baby or kanak2. Sedikit tricky.
- dan banyak lagilahhh...

My asben pernah buka cover car seat tu dan basuh. Memang senang nak buka dan pasang balik tapi kalau aku yang buat belom tentu berjaya hahaha...

Harga memang agak mahal sikit tapi 'menang memakai'. Baby sangat comfy. So far Rayyan ok ja seat on that. Kite invest sikit demi keselamatan dan keselesaan anak kite. To parents yang bekerja, pagi2 dah kena take baby to taska or babysitter. Car seat menjadi keperluan for this situation. Then macam aku pagi2 kena hadap traffic jammed paling kurang pun 1 jam on the road heading to opis. Thats why car seat yang sangat selesa menjadi keperluan yang penting dalam checklist aku.

Aku takde masalah tuk menyesuaikan Rayyan dengan car seat sebabnye since Rayyan baby lagi dah kena letak atas car seat. Cume kadang2 bile mood dia swing swang sikit so dia akan menangis minta dilepaskan maklomlah da besarkan...tapi buat hati batu ja nak buat macamane kan tengah drive takkan nak pegang baby. Rayyan start sitting on the car seat since usia 3 bulan lagi but dengan Maxi Cosi since dia berusia 5 bulan. Even till today Rayyan masih aku letakkan di atas car seat. Maxi Cosi is the best. I LIKE!!

Dah abis ribu riban demi anak tersayang so kenala berusaha disiplin kan Rayyan tok sit on tat sampai umo 4 tahun...insyaallah.. so far no issue for me. Daddy Rayyan said this is good practice  for kiddo before kena duduk atas flight yang berjam2. 

TIPS :


  • Hati kena kuat supaya tidak terpedaya dengan tangisan anak tuk minta dilepaskan. Tapi ikut tahap tangisan anak yew. Kalau car seat selesa anak kurang meragam and dia boleh tido dengan selesa. For me rekabentuk and fabric sangat penting.

  • Makesure toys cukup didalam kereta plus foods dan susu. Maklomlah kalau dah duduk berjam di atas car seat tu sure bosan.





Car seat memang sangat penting selain daripada stroller and baby carrier. Most of parents yg hidup di bandar ni adalah kemestian tuk dapatkan car seat for kiddo..

Lagipon ni rules jalan rayakan so dah jatuh wajibla kannn... Semua dah ade kesedaran tentang meletakkan baby di car seat bile kite sedang drive. Demi keselamatan anak tersayang. 


You May Also Like

2 comments