Soda Bikarbonat pengganti Deodoren

by - January 10, 2016

Lame dah aku nak share bende bagus ni. Ade dah ramai yang tahu bende yg aku nak share ni tapi ape salahnye aku nak share pengalaman aku sendiri.

Bermula dari my asbenlah dia yg amalkan. Aku rase asben aku dah amalkan lebih kurang 2 tahun kot. Dia memang suke amalkan bende2 natural ni dan mencari sumber2 dari tenet. Dah lame asben ajak cube tapi yelah kite dah biase pakai deodoren kan tetiba nak tukar takut tak menjadi kang satu hal busuk tiak akuni sepanjang ari hahaha....

Setiap org mesti ade bau badan dan bau tiak masing2kan cume kuat dan banyak or tak jew. Tipulah kalau takde langsung. Memangla tak de bau sebab kite pakai deodoren hehehe..kannnn... Ade macam2 brand deodoren kat luar sane. Tapi kan kalau korang pasan deodoren yang kat pasaran skangni janji macam2 putihla, licinla, tak berbau langsung selama berbelas jamla tapi betulke??? dah putihke..dah licinke macam tiak model kat tv tu??? yang kat tv tu semua dah edit kasi cantik jgnla tertipu. 

Kayla maybe orang lain ade pendapat masing2 tapi selama aku pakai deodoren ni ermmm...tak de satu pon yg betul. Ade pon xde bau badan or bau tiak tok few hours...kalau dah lebih 8-9 jam bau jugak... Lagi dasyat tu kalau kena dengan deodoren yg tak sesuai dengan bau badan kite maka ia akan bertambah terok. Yang lagi tak best kalau deodoren tu buat baju celahan tiak kite tu menjadi keras. Mostly baju cottonla. Asben aku dulu sentiase bertukar deodoren kadang sebulan berbijik2 dia beli mcm2 brand dari yang murah ke paling mahal. Sampailah dia gibab tahap gaban.

Pendekkan citer...after setahun asben aku try memang menjadik. Maka akupon folo lah. Seyesly memang superb. Ape yang deodoren janji2 kan tu aku dan asben dapat dgn amalkan soda bikarbonat ni. Jimat cost tau....ahakssss...satu botol deodoren yg biase2 tu dah 8-9 hinggit tu pon tahan paling lame pon sebulan setengah kot...tapi pakai serbuk soda ni sangatla jimatnye. Aku and asben beli satu kotak tahan 1 tahun. Satu kotak dalam bawah 20 hinggit jew ikut brand. Beli pure soda bikarbonat tau. Ade banyak kat pasaran luar sane. Senang nak dpt korang cari kat Ace Hardware ja.

Kandungan hanya 400++g ja tok SETAHUN kay!!

Kesan yang aku rase dah terbukti pada diri aku :

1) Bau tiak tadaaaaa for the whole day
2) Tiak cepat kering kalau dah basah pastu tadaaaa tinggal bau pon melekat kat baju
3) Menegangkan kulit tiak
4) Mencerahkan yg ni betul

Setakatni aku guna serbuk soda ni as pengganti deodoren jelah. Asben aku dah amalkan tok mcm2 dah. Soda bikarbonat ni banyak kegunaan dan khasiatnye pada tubuh badan kite. Kena rajin bereksperimen dan cubelah. So far memang mujarab dan jadik. 

Kalau korang tetiba kehabisan deodoren dan lupe nak beli bolelah amik serbuk soda kat dapur kalau ade dan sapu ja kat tiak korang tu...aku jamin korang mesti puas ati. Bau badan or bau tiak serta merta hilang after apply serbuk soda ni tau. Nak je aku soh mamat2 bangla kat luar sane tu cube hahaha... kadang ade rupe tapi bau tiak hapak wehhhh!!!

Bukan susah pon nak apply, amik secubit serbuk soda tu sapu ja terus kat tiak alah macam sapu bedak gitu tapi debak korang pakai curah setapakkan dengan sodani secubit jaaaa. Cara yg lebih sopan sikit is pakai tisu muke 4 segi tu tapi makesure tiak korang dalam keadaan kering lembab2 sikit kire lepas mandilah senang ckp.

Boleh cube scrub muke tok licinkan muke which is buang kulit mati. Kalau kete bau hapak bolehla letak serbuk soda ni semalaman sebab serbuk soda ni bole serap bau. Bole buat kumuhan mulut sebagai membersih kuman dalam mulut dan putihkan gigi. Nila antara yg asben aku amalkan so far memang aku nampak hasilnye sgt mustajab dan positif. Banyak lagi kegunaannye korang bole refer to this blog http://www.pengguna.org.my/index.php/panduan/rumahtangga/674-soda-penaik-pencuci-pelbagai-guna

So serbuk soda ni bukan tok buat kek and kuih je tau. Selamat mencuba sure korang terkesima dgn hasilnye. Aku dah buktikan. Jimat duit dan sangat selesa. Dalam setahun secara kasar kite blanjakan duit lebih kurang 100 hinggit tok deodoren ja itu baru tok sorang belom termasok anak dara, anak bujang, bini lagi.... Macam aku dan asben pakai sekotak soda bikarbonat tu tok setahun baru 20 hinggit. Terpulang korang nak caye or tak aku dan asben memang dah tak pakai lagi deodoren kami hanya amalkan soda bikarbonat saje. Renung2kan dan selamat beramal huhuhu....Daaaa....





You May Also Like

0 comments