My work trip to CIMB Thai Bangkok 2010

by - April 01, 2015

This is my flashback story about 5 years back... satu pengalaman yang aku rase bukan senang nak dapat lagilah now I'm not working at bank anymore. First of all tekiu to my ex boss gave the opportunity. Memang aku takkan lupe selama working at CIMB Investment Bank. Aku diberi mandat to coordinate satu project regional yang melibatkan 4 buah negara asia tenggara (Malaysia, Singapore,Indonesia dan Thailand). So aku dapat project regional for CIMB Thai. 





From beginning aku memang kerap ke Bangkok sometimes 2-3 days and sometimes 1 week. Biaselah at the beginning tu juz for business requirement. When project begin aku kena stay at Bangkok selama 1 bulan itupon estimation je kalau project kena postpone or delays so kenalah extend. Mase tu terase teruja dan takut tu ade. Yelah Thailand kot kire oversealah sangat mase tu hahaha....  Peluang dah diberi so terima dengan hati terbuka, think positive dan take the challenge. Not all CIMBians dapat this peluang tau. 

Kick off for this Regional project was at Karwachi Indonesia sebab CIMB Niaga Indonesia was the tuan rumah. Mane taknye vendor yang dapat contract besarni was from Indonesia so otomatiklah kannn....if not mistaken name vendor tu is Aprisma. So my ex boss bawa aku pergi Indonesia for a week to join the kick off. Itupon kire peluang sebab dapat jalan2 to Karwachi Indonesia before fly to Bangkok....hehehe...rezeki jangan ditolak kannn...

Inilah my ex boss Sachpal Sandhu namenye









All above pictures jelah yang ade sepanjang berada di Karwachi Indonesia for Regional project kick off.

Di Bangkok aku stay di Fraser Place hotel Langsuan road. Ekceli hotel + service apartment. Mule2 tu aku sangat terkejut dan takut sebab apartment tu sangat besar untuk aku sorang. Imagine ade 3 bilk + 2 toilets + kitchen + living hall + balcony bapak besar aku tinggal sorang2. Takut yang amat especially malam. So setiap kali balik dari opis aku akan terus masuk master bedroom then tak keluar pon sampailah keesokkannye. Dalam master bedroom tu ade toilet dan tv so tak de sebab kenapa aku nak lepak kat luar bilik dah la besar. After 3 days aku dah tak boleh tahan then minta tukar bilik. Nasib aku baik ade apartment satu bilik + 1 toilet + kitchen + living hall + balcony cume view tak berapa cun and tak tinggi macam apartment yang bapak besar tu. Tapi tak pelah tak penting pon sebabnya akuni nak duduk sebulan kot takkanlah nak stay dalam ketakutan kannn...



Cuma ade dua picture ja from my 1st apartment views yang bapak besar tu...hahaha. Then below all pictures from my 2nd apartment views.

Ade satu bilik tidur attached dengan toilet + kicthen + living hall + balcony




Kitchen memang best complete with electric stove, microwave, washing machine, fridge, kettle, peralatan masak, bowl, plate semua ade. Sebab tu aku prefer masak sepanjang di sana.




Master bedroom yang sangat selesa, kemas dan clean.


Tv dalam bilik


Living hall dan sliding door to balcony


View dari balcony aku di level 2. Tak semenarik from my 1st apartment. Oklah tu kan.




Since tat aku dah tak takut. Barulah rase tenang dan boleh buat macam rumah sendiri. Setiap hari aku jalan kaki ja ke opis CIMB Thai tu sebab hotel terletak betul2 depan bangunan opis. Sepanjang tinggal di Bangkok aku tak risau pasal makan sebab aku boleh masak. Area hotel tu ade mini mart yang ade jual groceries dan all vegies. Bonus tuk aku... kalau nak cari kedai makan halal sorang2 memang taklaaaa..aku lagi prefer masak tats why agaknye company bagi aku stay dekat service apartment. Susah nak dapat kawan kat sane. Kalau setakat kawan di opis tu adelah tapi after opis hour memang tak de. Derangni kalau boleh nak lari ja dari bercakap dengan aku except cakap pasal kerja. Imagine sepanjang di opis CIMB Thai aku ditemani dengan sorang mamat thai ni aku tak ingatla name dia as translator. Most yang fluent english are manager level yang level bawah2 tu semua tak fasih and ade yang tak boleh speakin langsung. So staff bawahan ni kalau nampak aku ja macam nak lari dan tak nak layan aku lelame. Even derang macamtu tapi derang tetap frenly ja and tolong aku jika diperlukan yelah aku faham masalah bahasa. Orang thai ni sangat bangga dengan bahasa ibunda derang lebih kurang jepunla ni. Satu lagi yg aku perasan derang sangat sayang dengan maharaja derang. Merata2 gambar maharaja mereka dihias cantik dan diberi penghormatan.







Tak banyak aktiviti menarik sepanjang aku di Bangkok Thai sebab terlalu busy dengan project. Almost setiap hari balik malam. So bile dah malam dan tak de kawan what you expectkan??? lepak kat apartment jaaaa. Banyak ja opismate aku di sana suggest tempat2 yang menarik di Bangkok tapi sorang pon takde yang volunteer to accompany me...sedeykan sian aku...isk..isk... Mase tu aku pike tak pelah aku datang situ pon for kerja bukan nak jalan2. Few days kat situ dengan tada kawan di luar opis sangat membosankan...nasib beklah company sponsored ticket pergi balik untuk balik Malaysia every weekend. So dapatla melepaskan rindu dan kebosanan balik Malaysia on weekend. Mule2 ja rajin balik Malaysia on weekend tapi after tat bile kerja makin banyak aku dah jadi malas sebabnye penat nak rushing on Friday evening to airport...sama macam di Malaysia Friday evening the traffic jammed very bad. Then sampai Malaysia dah malam. Bile sampai di Malaysia company dah tak sponsor lagi wokeh so taxi bayar sendiri. Buang mase,duit dan tenaga. So no more balik Malaysia on weekend. 







Aku memberanikanlah diri untuk keluar jalan2 sorang2. Station lrt Langsuan road sangat dekat lebih kurang jalan kaki 50m je. Yang best lrt ni melalui semua femos shopping mall derang. Aku tak ingat sangat mall yang dah aku pergi tapi yang aku ingat was Siam Paragon mall. Kire itu shopping mall yang terbesar dan femos di Bangkokla. Sori banyak tempat yang aku pergi tada amik picture maybe sebab jalan sorang2 so aku tak berani nak stop lame2 kat certain area. Sempatlah jengah derangnye aquaria. Tengok dari luar ja tak masuk pon. Aku rase lebih besar dari aquaria di KL. Yang lain nothing much different dengan KL. Sama ja. Barang2 pon harga lebih kurang same. Cuaca ade sikit beza. Panas sama macam Malaysia tapi berangin dan agak kering compare dengan Malaysia yang bercuaca panas lembap. Tak berapa nak rase sangat panasnye sebab sentiasa berangin. Tat time aku de terpike untuk datang semula ke Bangkok tapi datang for jalan2 bukan sebab kerja then baru nak amik picture banyak2 huhuhu...angan2 ja sampai sekarang masih tak pegi lagi ke sana since derang ade kekecohan politik dulu. Aku tinggal sane pon sebelum isu kekecohan politik tu. So buat mase ni tada teringin pon nak ke Bangkok. Takpelah janji pernah jejak kaki di sana. Tats all sharing my experince at CIMB Thai Bangkok. Kenangan dan peluang paling indah dalam kerjaya aku. Alhamdulillah...
























You May Also Like

0 comments