Gambar di blogspot hilang permanently!!! OMG...

by - April 13, 2015

Gempar sangat berita ni.. Mulenye aku rase cuak dan takut sangat sebab dalam blog aku banyak picture anak aku ja...yelah takutlah kalau2 ade orang jahat nak dajal kan. Tup2 bukan aku sorang ja kena, agak2 problem ni happen tak to blogger2 terkenal?? 

So aku mulekan carian di google engine. Memang banyak blogger terkena bukan Malaysia ja tapi di oversea gak. Picasa web telah remove banyak gambar2 blogger dari simpanan server mereka secara permanent. Satu persatu aku baca andaian dari blogger2 lain tapi aku ade pendapat aku sendiri.

Most comment said that problem related dengan link talipon. Kata mereka kalau ade terdelete gambar di talipon maka gambar di blog juga akan terdelete...katanya lagi Picasa web ade link direct ke talipon. Aku takde delete any gambar di talipon or laptop tapi gambar aku di blog tetap hilang. So far yang hilang dari entry aku yg lame2 takpalah.

Aku rase takde kena mengena dengan talipon mahupon laptop. Macam aku selalu update blog di PC opis, talipon dan laptop kat umah so gambar merata2. Biasenye aku akan edit dulu before upload to blogspot dan aku tak pernah upload gambar direct dari talipon. So macam dongeng ja teori yang aku bace. 

Dalam kepeningan ni kan aku suspect Picasa ni nak reducekan space server derang kot yang dah overload. Nak jimat ke hape dah tak mampu nak beli database server tuk tampung bloggers2 yang semakin menimbun. Jalan mudah remove ja gambar2 lama dalam server. Derang tak rugi ape pon. Tak pon server derang kena hack kot...(bingung cube positivekan otak). Ataupon 7 teori yang brader blogger ni share ade yang masuk akal ade yang tak gak...


Aku rase jalan selamat tuk perkara ini terjadi lagi is kite kena create our own web picture library then upload use link. One day happen lagi kte just upload balik gambar hilang tu ke dalam kite punya library instead of kite nak trace all gambar yang hilang dan upload balik one by one to old entry especially....jenuh kot...

Sabar jelah...apepon aku tak rase ade kena mengena ngan talipon sebab aku tak face in tat way. 

Peringatan tuk diri sendiri memang sonok share gambar2 to public tapi sometimes we have to be extra careful maklomla dunia serba canggih ni banyak orang buat keje jahat dan auta.

Ini my personal opinion maybe orang lain ade buah pikeran lain. Tiada kaitan dengan yang hidup mahupon mati.

Gerrrrammm...la jugak...

You May Also Like

0 comments