Cuti pantang dah nak abis..isk..isk..

by - June 01, 2016

Aku baru je abis berpantang 44 hari....menghitung hari detik demi detik...finally berakhir juge...huauahua..orang kata lagi bagus kalau berpantang 100 hari..memang nak folo tapi kalau aku ade maid jaga anak, maid masak dan urus umah dan pastu aku dok umah goyang kaki...kannnn konpem pantang 200-300 ari pon bole..hahaha...

Bile tak sabar nak abis tempoh berpantang bermakna tempoh cuti aku pon dah nak abis...isk..isk...isk...malasnye nak balik opis. Ermmm...takpelah juz for few months je insyaallah.. Lepas cucuk Elis 1 bulan aritu aku terus balik umah sendiri kekonon nak blaja survive handle jaga anak kat umah sendiri..huhu...ni yang nak citer ni.

Hari pertama...naseb bek asben off day bole tolong mane yg patut. Ekceli kami berdua masing2 kekok dan blurrr....yelah selalu handle Rayyan sorang now dah ade sorang lagi baby Elis. Aku mengakulah day 1 tu memang serabai, kusut dan stress jew....mane nak handle baby, kemas barang dan masak lagi..semua jadi haru biru. Siap nanges2 bagai maklomlah akuni drama queen seb bek ade asben kaki pujuk. Lesson learnt jangan pandang mudah sesuatu perkara especially 1st time. Lagi pulak aku masih dalam hari lagi.

After few days keadaan dah semakin baik dan dah pandai handle. Ekceli dah jadi mommy ni kena bangun awal, ni dah ade 2 anak kena lagi awal. Kena susun aturcara dari pagi sampai petang. Kena buat perkara yg penting dulu...huhuu..aku tak taula mak mak lain ade ke buat aturcara bagai macam akuni. Derang sure semua dah dok dlm kepala. Tapi macam aku budak baru blaja kenala step by step. 

Kalau jadi housewife later cara ni lebih sistematik dan teratur dari segi mase...hehehe...ape ingat keje opis je ke ade aturcara checklist bagai...ehh..cakap pasal ni laterlah. Aku rase bertambah sihat dan cergas even tho ade rase letih dan sakit2 badan sikit. Tapi aku puas sebab berpeluang jaga anak dan uruskan hal rumah sendiri. Sejuk mata bile tengok rumah terurus dan kain baju takdelah berbukit2 dalam bakul..huhuhu..

Sejak ade baby Elis ni aku akui my lil hero agak terabai sikit..sikit ja...yelah mommy dia asyik dok belek2 adik dia je kan...Rayyan baru berusia 2 tahun setengah so dia masih tak paham lagi. Bile dia nak susu dia terpaksa beralah kemudian sebab mommy busy uruskan baby Elis. Aku dan asben try to not marahkan dia dan tetap manjakan dia same spt dulu. Rayyan now semakin hari semakin lasak. Lompat sane sini jatuh nangis buat lagi. Mule2 larang gak tapi kan tak pe biar dia blaja as long as tak de patah berdarah sudahla. Sonok sgt tengok gelagat anak depan mata kite...walaupon kekadang sakit kepala gak tgk keadaan umah dan kite kena belasah. 

Saki baki cuti pantang ni aku akan gunakan sebaik2nye tuk bersama anak2 dan asben. Yang bestnye aku sempat berpuase seminggu duduk di rumah before start keje. Seronoknye dah nak masuk ramadhan. Ramadhan sangat bermakna dan hepi sgt kali ni sebab kami dah berempat.

Salam Ramadhan uolsss...semoga Ramadhan kali ni lebih baik. Amin.





You May Also Like

0 comments