Churros ke tew??? hahaha...

by - June 03, 2016

Lame dah tak update pasal cecuba masak memasak kueh mueh ni. Dulu ade buat satu post pasal mencuba buat donut gebu. Menjadi sangat hahaha...pastu dah takde buat lagi hohoho...

Meh kali ni aku nak citer pasal aku cecube buat churros y'alls. Skrangni kan tengah hangat makanan ni. Omputihnye kueh katanye. Nebes nak share maklomlah akuni takla terrer mane bab2 kueh mueh pastri ni. Kelakarla bende camni pon nak share kan..jawapnye "suka kitelah sebab pengalaman baru kenalah tulis buat kenangan". 

Makan kat kedai 7 batang pon dah 12 hengget. Padahal bahan nak buatnye taklah mahal sangat. Agaknye sebab kueh omputih tu yg jadi mahal.

Kalau uols dah scroll down entry ni maka dah nampakla rupe churros aku tu kan... kalau uols nak gelak aku tak kisah memang rupe tak menjadi langsung spt churros. Sebabnye aku takde acuan 'star' yg kat piping bag tu. Tapi aku tak peduli even takde aku tetap nak buat gak.

Bukan senang tau nak pipe acuan churros tu dok elok lurus dlm kuali. Sebab ni 1st time memang kekok. Tengok youtube macam senang tapi perghhhh...payah gak kena selalu practice kot baru okeh. Rupe churros aku tu memang kelakar merengkok2 macam ulat. Gula kastor pon tak bape cantik nak lekat hahaha...

Alhamdulillah rase sedap dan ade rase churrosnye di situ cume rupeje menakutkan sikit hahaha... Asben cakap sedapsss...lagi sedap celop ngan coklat nutella...yummy... Yang best tak sangka Rayyan yg susah nak makan dan cerewet tu pon makan juga churros aku ni. Banyak dia makan aku rase adelah 50% dia sorang je makan. Aku dan asben beralah janji dapat rase. 1st time so aku tak nakla buat bebanyak. Aku dan asben ni memang hepilah sangat kalau Rayyan makan. Hepi tu macam menang loteri. Hanya Allah je tau betapa susahnye nak suruh Rayyan makan. Ni yg buat aku bersemangat nak buat churros ni lagi...janji Rayyan nak makan.

Ni aku share resepi churros :

1 cawan tepung gandum
7 sudu besar mentega
1 sudu gula
1 cawan air masak
1 sudu kecil perisa vanilla
2/3 biji telur

1) Masakkan gula, mentega dan air masak di atas dapur masak. Kacau gaul sampai jadi doh.



2) Sejukkan doh 5-10 minit

3) Masukkan dan gaul rata perisa vanilla
4) Masukkan telur satu persatu dan kacau gaul sehingga sebati dan rata


5) Masukkan acuan ke dalam piping bag
6) Pipekan acuan churros tadi secara memanjang ke dalam kuali panas
7) Gorengkan sehingga warna keperangan dan garing
8) Churros yg dah di gorengkan di tos kan dan digaul rata dengan gula kastor

Nah da siap. Churros yg takde rupe churros pon. Janji rasenye betul.

Selamat mencuba ya!!!

You May Also Like

0 comments