Jangan biarkan susu badan terus drop dan mengering...NO!!!!

by - June 05, 2016

Title entry kali ni memang based on my experience so aku share dengan hati yg suci bersih. Those mommy2 lat luar sane yg ade pasang niat nak beri ebm pada anak selama yg mungkin dan ade problem susu drop bolela cube petua yg aku amalkan ni. So far alhamdulillah berkat usaha dan tawakal ia menjadi dan berhasil.

Mase 1st preggy dulu 6 months pertama aku takde masalah susu kering malah sentiasa ade dan boleh pump buat stock lagi. Cume masuk bulan yg ke-7 aku memang terpakse akui yg aku abaikan rutin mengepump kerana kesibukkan dan makan minum yg tak menentu. Plus aku takde usaha pon nak kembali perbanyakkan susu. Ade usaha dan menjadi sekejap pastu ke laut sebab hal kerja yg tak tentu mase dan sibuk buat aku jadi letih. Sudahnye susu aku semakin drop. Bulan yg ke-7 tu Rayyan dah campur dengan susu formula sebab aku dah tak dpt topup stock ebm.

Lupekan kisah lalu, biar jadi pengajaran. Kelahiran kalini aku lesson learnt dan tak mau lagi macam dulu. Since preggy 7 bulan lagi susu dah mule keluar sikit2. My mom said itu normal tapi lom bole di pump lagi hehehe..sikit sangat. Lahirnye baby Elis aku terus susukan dia. Walaupon mule2 tu susu tak berapa banyak.

Since dari 1st preggy lagi aku alami bengkak susu. Bengkak susu tu maksudnye tisu2 susu dah dipenuhi susu tapi tak bole keluar sebab urat2 atau salur susu tu maybe tak betul or tersumbat. Aku siap demam lagi sakit tau tahap tak boleh tido. Tapi after di urut semua tu jadi ok. Air susu akan keluar dgn laju dan pantas hahahaha... Biasenye bengkak susu ni terjadi mase few days after deliver. Ade orang elok ja perjalanan susu dia mengalir keluar rezeki masing2lah yew.

Ni aku nak citer yg susu ebm aku tetiba drop padahal baru 1 bulan setengah usia baby Elis. Drop sampai aku dah tak bole buat stock. After bagi baby Elis minum aku kena tunggu few hours tuk susu tu banyak balik tapi by tat time baby Elis nak menyusu lagi. Stress dan nangis aku dibuatnye. Bile aku check ade ketulan2 kat breast belah kanan aku. Ketulan tu kalau di tekan sakit wehhhh.. Aku de demam sikit mase tu. So aku lagi sekali di urut. Pas di urut susu masih tak berapa banyak juga. Ibarat macam kais pagi makan pagi kais petang makan petang jaaa...sian baby Elis. Ade satu tahap tu kesian baby Elis sebab tak cukup kenyang sebab susu aku sikit. Aku dan asben mati akal. Last sekali kerana darurat kami terpaksa bagi baby Elis susu formula. Susu kambing Karihome same brand macam susu Rayyan. garu kepala kejapsss perasaan bercampor baur sebab kesian kat baby Elis kecil lagi dah minum susu formula dan kesian sebab kelaparan. 

Tak banyak pon baby Elis minum susu formula sekadar topup je kalau nampak dia macam tak kenyang after aku bagi direct ebm. Kejadian tu hanye for few days je. Aku tak give up even ramai org cakap susu ebm aku dah kering, dah setakat tu rezekinye...selagi bole usaha kenapa nak give up dan juz berserah kan. Aku tak puas ati sebab baru 1 bulan setengah kot. Niat aku suci murni kot aku yakin Allah akan tolong. Aku anggap ni as ujian ja.

Sekali aku citer kronologi la pulakkan hehehe...Okeh sambung citer...ini antara kemungkinan sebab2 susu aku drop :

1) Tak makan dengan kerap. Bukan sebab takut gemok tapi aku jenis yg kalau makan sekali banyak then kenyang...bile lapar baru makan. My mom cakap kalau menyusu badan ni kena kerap makan tapi kuantiti sedikit. Bukanla makan nasi tapi makan kudap2 katanye macam biskut ka kek ka roti ka. Kena rajin minum susu.

2) Dah kurang minum air masak dengan banyak. Kalau org normal kena minum 3liter air sehari tapi orang menyusu badan kena lebih dari tu.

So after tat nak tak nak aku kenalah makan juga dengan kerap. Even lom lapar aku tetap kena makan. Mase aku preggy in 9 months berat aku is 61kg...pas bersalin mase dlm pantang berat aku jadi 51kg..then after 1 month berat aku 46kg. But now aku tak tahu maybe berat aku naik kot tapi takde nampak kembang pulak kat mane2 hehehe....Susu??? kalau tak preggy or sebab menyusu badan jgn harapla aku nak minum susu hahaha...but now demi susu ebm tok anak aku gagahkan diri minum susu 2x sehari. Air masak tak payah cakapla perut ni sentiase berbunyi air berkocak2...

Tak cukup dengan tu asben aku pergi dapatkan pil hormon tambah susu. Selain itu juga aku amalkan petua dari my mom iaitu makan sup lobak putih. End of entry ni nanti aku share resepi. Petuani memang aku amalkan dari 1st preggy dulu. Memang nampak berhasil kenala buat bersungguh2 konsisten dan doa(tawakal).

Dalam 1-2 weeks aku dah nampak usaha yg dilakukan berhasil. Susu dah berjalan lancar keluar dan baby Elis kenyang...Alhamdulillah. Satu lagi kena rajin bagi baby sucks breast tits tu untuk bagi tisu2 susu tu teransang dan active. Memang betul aku dah buktikan. Selamani aku sangka dah takde susu tapi bile aku beri baby Elis sucks for few minutes tetiba susu keluar banyak. Tapi tulah kena tunggu lame sikit sebab nak bagi tisu2 susu tu teransang.

Ekceli aku ade beli booster dan supplement tuk banyakkan susu since before bersalin lagi dan aku minum selepas bersalin. Susu tetap drop juga. So kesimpulannya aku stop minum booster dan supplement tu dan juz amalkan sup lobak putih, makan pil hormon tu, kerap makan, minum susu dan byk minum air masak last sekali berdoa. Berhasil!!!!


Mase susu drop nak dapat 1 oz pon susah. But now prestasi semakin meriah. Alhamdulillah...


Saje nak tunjuk yg aku pakai breast pump brand Malish. Sangat puas ati. Portable boleh pakai power bank lagi. Harga pulak tak mahal. 1st preggy dulu aku pakai pump manual payah gak org cam akuni tak berapa kuat so kali ni pakai yg auto memang relax and chill baru bole gen susu banyak. Mood tu pon faktor yg penting.

Rancangan eBupedia Yusry&Lisa dekat astro ria sangat membantu dan berinformasi. Lagi2 episod masalah susu dan masalah baby menangis. Aku banyak amalkan tips yg diberi. Bersyukur sgt ade rancangan macamni ketika aku memang tgh cari solusi. Kepada mommy yg baru melahirkan atau bakal melahirkan tengokla rancangan ni from 1st episode. Sangat berguna.

Oklah sebelum aku melalut lebih panjang lagi aku nak share resepi sup lobak putih. Mane2 mommy yg ade masalah susu ebm drop jgn sedih or give up cepat sangat try lagi dan doa. Semoga petua dan pengalaman akuni boleh beri idea dan bantu yg face prob yg same. Niat yg suci murni insyaallah Allah akan tolong cume kte di uji sikit je.

Resepi sup Lobak Putih :


Bahan2nye sikit dan senangje. 
Lobak putih, 
bawang merah, 
bawang putih (lebih lagi bagus sebab bawang putih pon bole membanyakkan susu) 
dan last sekali perencah ikan bilis or nak pakai ikan bilis original pon bole.

Tumbok semua bahan kecuali perisa ikan bilis (ikan bilis original perlu di tumbok sekali).

Hiris lobal putih secara membulat.

Masukkan bahan yg ditumbok tadi, perencah ikan bilis(aku pakai 1/4 dr sebijik kiub) dan lobak putih yg telah diiris ke dalam periuk. Isi air then masakkan. Bile lobak putih dah empuk masokkan sedikit garam dan hidangkan. Sampai arini aku makan sup lobak putih ni tuk lunch and dinner so far memang tak pernah tak buat.



Selamat mencuba y'allsss... Jangan mudah menyerah ya...susu ibu adalah susu terbaik.



You May Also Like

0 comments