My baby Elis terkena selsema dan hidung tersumbat..isk..isk...

by - May 12, 2016

Baru-baruni my baby Elis diserang selsema yg telah menyebabkan pernafasan Elis tersumbat dan susah nak bernafas. Usia Elis baru 24 hari dan aku masih dalam pantang. Uols imagine baby sekecil itu terkena hidung tersumbat kite yg dewasani pon rimas dan tak selesa. Elis sukar nak bernafas dgn tenang dan minum susu. Yelah ade kahak di tekaknye dan hingus penuh di hidung. 

Tak taulah dari mane puncanye...adakah berjangkit dari Rayyan sebab one week before, Rayyan batuk selsema, atau dari habuk sekeliling atau faktor cuaca. Aku memang sgt cemas especially bile dengar bunyi nafas Elis yang agak laju dan tersumbat. Bile hidung Elis tersumbat sepenuhnye dia akan segera bernafas ikut mulut. Ya Allah peritnye bendeni jadi kat baby sekecil ini. Aku as her mom lagilah meruntum jiwa nengok. Bile dah risau yg melampau, aku mule panik, pike macam2 dan salahkan diri. Naseb tak meroyan. Dengan adenye asben dan my mom di sekeliling yg bagi aku positive words maka aku kembali tenang.

Ape yg terjadi pada my baby ni betol2 buat aku takut dan cuak. Yelah sebab Elis baru berusia 24 hari kot. Setiap kali tengok Elis sukar bernafas aku memang nanges wehhh...aku dah tak bole pike ape2 melainkan serahkan Elis ke spital. Even hati rela tak rela nak ke spital tapi dalam hati ni berbisik kite bukan pakar lagilah ni baby. So di hari kejadian aku dan asben dah tak sanggup tengok Elis kelaparan dan asyik menangis je kami nekad nak bawa ke spital UMSC tapi disebabkan perjalanan amik mase lebih kurang 1 jam setengah, kami bawa Elis ke klinik dulu dengan harapan untuk buang sedikit hingus/mukus yg menyebabkan hidung Elis tersumbat terok. 

Aku dan asben segera membawa Elis ke klinik berdekatan maklomlah aku di kampung so agak susah nak cari klinik pakar kanak2. Dengan harapan klinik ade mesin tuk keluarkan hingus baby...ermmm..malangnye takde maklomlah hari ahad banyak klinik tutup. Doctor klinik cakap Elis kemungkinan besar sensitif pada kebersihan sekeliling jika keadaan berterusan lebih 2-3 hari dan berulang2. Doctor cakap over-sensitive. Jika berulang2 ia boleh menyebabkan baby ade athma(betul ke ni ejaannye). Doctor ni ade sedikit menakutkan akulah...haihhhh...

Mesin sedut hingus

Baby sekecil ini belum ade ubat makan/minum lagi so doctor advise cari penyedut kahak/hingus(nasal aspirator@nose cleaner)for baby di farmasi. Bagus idea doctor tu, dia siap lukiskan gambaran penyedut hingus tu untuk aku. Ekceli aku dah ade alat nose cleaner tu bentuk bulp yang picit tu. 


Nose cleaner bentuk bulp (picit)

Doctor cakap tak sesuai for baby yg sangat kecil. Ade satu jenis lagi yang mane kite sendiri boleh sedut hingus tu melalui mulut terus. Aku tak kisahla berapa mahal pon aku sanggup beli as long as Elis cepat sembuh. Sudah semalaman dan seharian dia menderita sukar bernafas. Menangis je sepanjang hari sebab lapar dan susah nak bernafas. Lapar bukan sebab aku tak bagi susu tapi Elis reject sebab dia sukar nak menelan susu tu rasenye. Selepas jumpe doctor di klinik asben terus pergi cari nose cleaner tu di farmasi.



Nose cleaner sedut melalui mulut

Lebih kurang camnila cara sedut tu

At the same time aku dan asben ade discuss untuk bawa terus baby ke hospital. Hospital terdekat di kampung aku is Hospital Daerahla. Kawan2 banyak advise soh aku bawa Elis ke spital tempat dia dilahirkan which is UMSC. Doctor di klinik tu pon advise yg same minta aku bawa baby ke hospital segera kalau baby mule tak nak menyusu langsung. Akuni kan memang lemah sikit bab2 spital ni. So far Rayyan tak sihat aku sedaya upaya tak serah diri ke spital sebab aku tak nak anak aku warded. Taula kat spital cucuk sane sini haihhhh...tak sanggop aku. Sebolehnye aku akan dapatkan tips dan nasihat dari orang tua at the same time cari info di google dan pergi buat rawatan di klinik pakar kanak2 dulu. Andai kata klinik pakar dah tak boleh handle dan refer aku ke spital baru aku akan ke spital....teroknye aku ni kan. 

Asben dah beli nose cleaner yg doctor suggest tu so ape lagi aku terusla mulekan operasi untuk membuang hingus Elis. Before tat asben juga ade beli nasal spray(doctor suggest brand Sterimar yg ade gambar dolphin kat botol). Nasal spray ni adelah untuk mencairkan mukus2 di hidung dan tekak baby supaya mudah untuk dikeluarkan. So aku pon spray hidung Elis kiri dan kanan, makesure merengkan kepala baby ke tepi. 


Nasal spray - brand Sterimar

Pas spray tunggu for few seconds baru boleh sedut mukus2..kahak2..hingus2... dengan nose cleaner tu dari hidung. Plan asalnye nak buang hingus Elis bagi melegakan gejala tersumbat tu dan bawa Elis ke spital. Tapi memandangkan after percubaan menyedut hingus tu dapat melegakan Elis dan Elis mule menyusu kembali, aku dan asben cadang nak monitor dulu. Haihhh...degil sungguhkan kami ni...Bukan ape banyak review di google dan youtube cara yg kami buatni akan berhasil as long as dah refer to doctor dan mengesahkan belum ade jangkitan di paru2 lagi. Mase kami ke klinik doctor dah check Elis, so far belum ade jangkitan kuman di paru2 lagi.

Mule2 tu aku agak kekok dan takut2 nak sedut sebab kesian dan takut Elis ade rase sakit. Then asben cari cara2 nak sedut kahak baby di youtube. Hahaha....memang mat salleh ni kental derang sedut memang kuat bagi tarik semua mukus/hingus dalam hidung baby. So demi Elis aku kentalkan jugala diri ni untuk sedut lebih kuat sikit. Aku percaya kalau kat spital sure lagi kuat dan maybe menyakitkan baby. Percubaan pertama berjaya keluarkan mukus/hingus dari kedua2 belah hidung Elis. Bolelah even sikit, 1st time kan. Tak boleh buat sampai abis kesian kat baby. Aku buat sekadar melegakan hidungnye yg tersumbat tu. Agak2 dah tak tersumbat (boleh dengar dari pernafasan hidung baby) so boleh stop. Kena buat few times.

Alhamdulillah, hari demi hari semakin kurang tersumbat hidung Elis dan dah mule menyusu seperti biase. Aku sedut hingus Elis setiap kali kedengaran hidungnye tersumbat dan selepas mandi. After 3 days no more hingus dan hidung tak tersumbat lagi pada Elis. Aku dan asben lega usaha kami berhasil. Selamat dari kena bertapa di spital. Elis dah kembali sihat. Bersyukur kpd Allah kerana beri kami jalan....



You May Also Like

0 comments