2nd baby @UMSC episode 2 : Berperang dgn kesakitan dan melahirkan...

by - May 02, 2016

Dalam episode 1 aku dah stori serba sedikit about umsc, camne nak register for checkup dan promo sikit pasal akunye gynee hehe..same spt post episode 1 aku takde picture lagi..sure uols bosan kan, tak pelah atleast aku bagi info la to those mommy2 yg nak checkup dan deliver baby kat umsc. Ok jom sambung citer...

Pejam celik..pejam celik tiba masenye week 38 my 2nd last appoitment dgn prof siti. Nerbes sebab nak check position baby dan bukaan. Aku dah hagak endup sedey sebab prof siti ckp position kepala baby tinggi lagi..so mmg takde bukaanlah. Even aku rase dah berat sgt,tak larat nk berjln dan sakit pinggang yg amat rupenye masih takde petunjuk either aku bole normal or not. Macam biase prof siti suruh aku bykkn berdoa, solat tahajud,solat taubat dan solat hajat. So next week set appoitment lagi dgn prof siti.

My last appoitment kepala baby dah turun dan get ready. Jalan dah buka 1cm. Nila 1st time kena 'selok' orang ckp..huhu..sakit gak ehhh...prof siti advise soh jln banyak2 pegi window shopping. Prof siti ckp akuni sure lambat nak buka. Tapi semuanye harus think positif. From tat day aku dan asben kerap ke taman dekat ngan umah for morning and afternoon walk. Dah sakit2 pon aku gagahkan juga tok berjln byk2. Nak normal kan?? so dengar nasihat doctor dan jgn sia2kan usaha dan doa selamani. 

Nak citer sikit pengalaman preggy kali ni memang sgt2 berbeza compare dgn 1st preggy. Preggy kalini baru aku rase betul2 preggy kot..huhu..weird bunyinye tapi tula yg aku rase. Baru rase berat perut yg di bawa ke sane ke mari. Sakit pinggang bile masok week 37 tu...susah nak menapak laju bile dah sarat...phewwhhh macam2 lagilah..kang citer tak abis2. Minggu 38 tu memang minggu berjaga2 sebab mase Rayyan dulu dia lahir pada 39 minggu 1 hari. So besar kemungkinan yg kedua pon same. So my mom teman aku di rumah bile asben keje. Plus aku dah pecah darah atau ketuban darah. 1st preggy dulu pon aku ketuban darah so yg kedua ni memang expected. Apetu ketuban darah later lain entry aku story. Bile dah pecah darah so anytime contraction akan datang dan bersalin. Ingat nak my mom tunggu aku sampai bersalin tapi kesian pulak dia dah rindu kampung and byk bende my mom nak prepare. So decide anta mak balik kampung 2 ari before aku bersalin. Mase tu asben dah ade kat umah and standby for our 2nd baby ni. 


Pada keesokkannya, which is sehari before aku bersalin...iaitu ari Rabu(38 weeks and 7 days). Aku dah mule rase senggugut datang tapi pagi tu aku konpius sebab lupe rase contraction tu camne. So aku juz ignore and buat keje umah macam biase...selepas zuhur sakit datang makin kerap so aku cakap kat asben kena anta Rayyan balik kampung mlmni sebab mase tu aku rase macam nak bersalin esok. Kalau Rayyan ade susah my asben nak manage aku kat spital nanti. Petang tu sempat lagi jalan2 pegi playground sambil layankan Rayyan main dgn asben. Aku adela buat tawaf 3-4x sekitar playground tu. Ekceli petang tu sakit dah datang setiap 5-7 minit kerapnye. Memang sakit tapi muke cover senyum sokmo depan orang. Sure orang dok ckp "giler minah ni dah sarat sangat, perut dah jatuh pon masih nak berjln2 lagi"...hehehe...


Selepas dinner aku dan asben bersiap2 nak anta Rayyan balik kampung. Sakit yang teramat dan kerap tapi masih boleh bertahan sepanjang perjalanan 1 jam setengah tu...naseblah Rayyan dah tertido so takdelah dia meraung bile kami tinggalkan dia. My mom dah nampak muke aku pucat lesi menahan sakit dan suruh aku ke spital cepat. Tapi akuni kan degil...balik umah juga pas anta Rayyan balik kampung. Aku terpike esok pagi baru nak ke spital so balik umah tido dulu. Sebenarnye aku takut nak pegi spital cepat, lesson learnt from kejadian di umra spital mase 1st preggy.


Sampai di umah aku terus ke dapur makan nasi lagi. Sebabnye aku takut kalau esk bersalin nanti aku takde tenaga(teringat kes mase 1st preggy)...no..no...tak nak jadi lagi. Pas makan aku solat isyak dan solat sunat lain2...kuasa Allah sepanjang solat sakit yg kerap datang tu hilang seketika...dapatlah rehatkan badan sekejap. Hanya Allah je tahu betapa sakitnye. Then sakit tu datang balik mase aku tanggalkan telekung...masetu aku pike dah tak sakit lagi rupenye hilang ketika solat jaaaa...


Jam 12.30am aku tak dapat pejamkan mata...sakit yang teramat. Aku pergi toilet mandi dan bersihkan diri..maksudnye aku dah get ready nak ke spital. Dah tak boleh nak tunggu esok pagi sampai matahari terbit. Akupon ade terpike kalau nak tunggu matahari terbit kang kena redah jamm pulak nak ke spital. Sampai di ppum spital jam 1.45am terus ke tingkat 3 right wing, labor room for umsc patient. Macam biaselah buat ctg and check bukaan. Mase tu bukaan masih 2cm...aku dah seram sejuk tahan kesakitan sebab contraction aku sgt kuat..aku igt dah 5cm ke kan...dlm otak aku mase tu abislah aku kena ceaser esok pagi ni kalau bukaan masih 2 cm.


Nurse yang bertugas kol prof siti. Aku inform nurse tu yg aku positive gbs so kena masokkan antibiotik. Nurse tu cakap esok nak deliver baru masokkan antibiotik. So prof siti soh aku tido malamtu jadi derang offer cucuk bius kat peha. Kononnye aku akan hilang rase sakit dan boleh tido dan rest sebab esok nak bersalin....autalah...sakit makin kuat adelah. Bazir duit terima offer cucuk bius..cehhh tetap rase sakit wehhh!!! aku amik gas jew. Atleast bile aku mamai kurang sikit sakit. Sampai keesokkan pagi aku berperang dengan kesakitan bersama perisai aku mase tu is gas. Sampai aku mabuk dan mamai tahap gaban. Aku siap termuntah2 sian nurse tu kena bersihkan. Itu kesan terlalu lame sedut gas.


Jam kat dinding depan aku menunjukkan pukul 7.10am...tingkap dan ruang bilik dah terang. Dalam keadaan mamai tu macam2 aku dengar keadaan sekeliling aku. Ape yg aku nampak keadaan sgt sibuk dgn nurse kuar masok. Ouh..lupe nak bagitau labor room yg aku stay tu adalah ward aku juga. Kire style macam spital kat obersee gitulah....masetu aku rase macam nak pecah tulang pinggang dan punggung aku...sakit sgt2. Aku terdengar suara asben bace surah quran tapi tak sure surah ape. Aku gagahkan diri tok bercakap kat asben yg aku nak epidural which is last option sebab dah tak tahan sgt. Nurse check bukaan dah 7cm. Patutla sakit giler rupenye dah 7cm meregang. Nurse advise aku tak payah amik epidural sebab dah tinggal sikit je lagi.


Dari 7-9cm aku memang dah separa sedar sbb terlalu banyak sedut gas sampai sakit pon dah tak berapa nak rase. Tulang hidung ni pon dah sakit sebab asyik dok menekan bende ape entah namenye yg nak sedut gas tu. Hanya kedengaran suara2 nurse dan asben yg tak henti2 bagi semangat kat sebelah. Tak tahulah macam mane keadaan dan rupe aku ketika tu..air ketuban aku pecah perghhhh...banyak giler sampai 3x nurse kena tukar lapik plastik. Mase air ketuban tu keluar aku sempat bagitau prof siti yg aku belum dimasokkn antibiotik lagi. Aku terdengar prof siti marah2 kat nurse yg bertugas dan suruh masukkan antibiotik tu dgn segera...adeiiii....mase tu aku rase nak marah tapi dah tak terdaya..nasib baik aku separa sedar..gile ke ape bende penting kot. Kalau aku tak inform prof siti mase tu tak taula ape jadi kat baby. Macamni ke servis dgn bayaran ribu riban???


Tetiba aku terkejut dan tersedar dari mabuk kepayang bile prof siti sergah dan cakap "..dah 9cm bole push bile rase sakit"...otak aku jadi segar dan process pike camne nak push??? seyesly aku igt senang sebenarnye susah gak yew. Naseb bek tak amik epidural kalau tidak jenuh aku nak push sebab tak de rase sakit. Bile dah 9 cm aku dah tak rase sakit sgt. Sakit yg datang pon sekejap sgt rase macam tak puas nak push. Pastu nak tunggu sakit tu datang balik amik mase gakla....itu pengalaman aku. Orang yg dengar citer akuni rase pelek sebab patutnye sakit tu takdelah lame sgt nak dtg balik. Yes tats my experience and my story and my kemudahan Allah bagi ketika tu. Semua ni subjective tak boleh nak compare dengan pengalaman orang lain.


Tenaga aku semakin kurang dan aku dah mule rase no more energy tuk push. Sangat2 lemah. Nurse sekeliling bagi semangat camne pon aku tetap dah takde energy mase tu aku harap prof siti boleh nampak...aku bukan sengaja malas nak push or ngada2 tapi memang dah tak larat. Maybe aku tak tau cara push yg betul or hilang tenaga kerana menahan kesakitan sepanjang malam tak tidur dan berehat or aku ade low hb. Kali yg ke-5 push aku dah lemah tapi aku kuatkan juga semangat dan buat sedaya upaya push jugak...dengan sepantas kilat aku terase pedih dan terdengar bunyi gunting...then rase panas...jeng..jeng...jeng...muncul baby di atas dada aku.


Alhamdulillah baby berjaya di lahirkan secara normal dengan berat 2.9kg pada pukul 9.16am. Kelahiran pada minggu ke 39 dan 1 hari same spt melahirkan Rayyan dulu cume mase dan cara je berbeza. Kuasa Allah...ketika baby diletakkan di atas dada aku matanye telah terbuka sedang merenung aku. Orang cakap selalunye baby yg baru lahir mata masih tertutup rapat tapi my baby mata dah terbuka. Takdelah terbuka besar tapi nampakla biji mata dia. Lame gak baby diletakkan di atas dada aku...pastu nurse amik tok dibersihkan dan diserahkan pada doctor Lim. Asben folo baby sebab pastu kena di azankan. Ekceli dalam bilik yg same cume terpisah dgn tirai. Akulak kena jahit huhu...disebabkan ade saki baki gas yg aku dah sedut semalaman tu so aku tak rase ape2 mase prof siti menyiapkan jahitannya...cume prof siti ade cakap kalau aku tak lambat push tadi takdelah luka kena jahit. Nak buat camne tis is my 1st experience dan memang dah takde tenaga. Aku terpike maybe prof siti tak nak biar baby terlalu lame kat "pintu" tadi since aku de gbs, even dah masokkn antibiotik pon pada aku macam lambat...risiko tu tinggi.


Itulah serba sedikit pengalaman aku melahirkan my 2nd baby secara normal di spital umsc wit gynee prof siti. Selesai semuanye aku dibersihkan oleh nurse. Nurse bertugas sgt baik. Aku memang dah tak terdaya mase tu....segalanye nurse buat. Pastu aku tertidur sampai tengahari. Tapi before aku tidur aku sempat bagi susu badan pada baby.


My last episode for tis title aku akan review sikit about services, costing deliver normal dan saki baki last day aku di umsc ni. Tungguuuuu!!!


You May Also Like

0 comments