Sampai bile nak tengokje...."Let's move"

by - February 04, 2016

Aku tak pernah giveup ka feddup ka even benci sekalipon to try buat bisnes as site income. Bukanla terdesak sgt tapi itulah bende yg aku suka buat. 

Percubaan aku pada tahun 2010 boleh dikatakan memberangsangkan dan nampak hasil yg lumayan. Tat was aku buat bisnes Premium Beautiful corset bersama celebrity bisnes popular Hanis Haizi. Permulaan jual corset je then aku tak sangka boleh kembangkan sayap dengan belajar dari leader to create my own small empayor. Bisnes partner aku(downlines) ade di JB, Johor, Melaka, Seremban, Terengganu dan sekitar klang valley. Because of tat bisnes aku mule jatuh cinta dgn bidang bisnes. Yang pada mulenye aku pike aku tak pandai buat sales. Pernah juga aku pandang rendah pada orang
yg buat sales.

I Love dinner function. Boleh bergaya. My first designer dress - Diamond Night


Kenangan bersama Hanis Haizi guide me for an appointment

Seminar DSM di Sunway - Seminar Diamond Sales Manager


Dinner Night ketika free trip holiday at Guangzhou

I love the job very much.Bukan susah pon yang penting belajar sebab now everything di hujung jari. Bukan macam dulu ketuk2 pintu nak jual or promot barang. Nowadays pakai FB dan blog ja. Aku suka travel melawat dan membantu bisnes partner. Seyesly i miss tat. Mase tuh aku masih kerja di CIMB memang dah pasang impian nak resign when I achieved one step up level in the bisnes.

Kenangan bersama my ex-business partners ketika aku dapat reward Sales Terbanyak per month.

Orang bole cakap tis is MLM bisnes. Suka hati pendapat masing2. Tapi ekceli in the real bisnes same je konsepnye. Aku failed tuk continue my bisnes disebabkan alasan yg aku tak dpt elakkan. Hanya Allah dan famili je tahu keadaan sebenar. Memang sgt sedih dan pasrah kalau bisnes partner aku nak cemuh or benci pada aku. Aku cume harap mereka terus dilimpahi rezeki dan terpulang either derang nak maafkan aku or tak. Inilah dunia dan dugaan aku.

By the way I am never give up dan feddup nak buat lagi. Sometimes we have to learn from the failure. Mesti ade hikmah dan sebab why it was happened.


Kenangan meeting with apart of my ex-business partner team

Dalam bisnes ni titik puncanye datang drp diri sendiri juga. Even kite ade the best leader ever in the world pon kalau sendiri asyik nak disuap dan ditemani memang takkan jadi. Endup orang macamni selalu akan suka tuding jari bile failed. Dah biase dengar citer negative ni.




Kenangan bersama Kak Ana ketika free trip holiday ke Saigon Vietnam.

Bakat??? tak perlu ade bakat ekceli nak buat bisnes ni...yang penting sanggup belajar dan buangla ego tu jauh2. Tuntut ilmu sebanyak yg bole dr leader or sumber2 yg bole dipercayai sebab kite buat bisnes for ourself juga bukan tok leader or orang lain. Berjaya atau tidak sebenarnye datang dr diri sendiri bukan orang lain.

Setiap orang yg berjaya dlm bisnesni sebenarnye asal mereka seperti kite juga. Bermula dr nothing and today kepada something.Aku percaya dengan word BIG DREAM!! Dazen matterlah lame lagi nak kecapi but atleast we work to have and get it one day. Just don stop work for it. Cakap pada diri sendiri. Tak nakla ckp je tapi take move pon kan.

My first LV yaw!!!


Kenangan bersama business partner ketika free trip holiday ke Guangzhou.

Aku rase tercabar bile tengok kawan2 sebaya berjaya dapat ape yg derang inginkan. Tak kisahla kecik or besar impian derang. Aku percaya setiap orang ade timeline masing2...just aku kena sabar dan terus work for it. Maybe rezeki aku lambat sikit but i have to makesure sampai mase aku dpt ape aku nak. Alah macam kerjala ade dateline. Yang best buat bisnes sendiri ni kite yg tentukan dateline kite sendiri mengikut keadaan dan kemampuan. Tapi kalau kerja jgn harap!!! company tak peduli pon janji ko deliver on time pastu hasil yg kte dpt tak seberapa pon. Memang banyak perasaan tak puas hati dan sakit hati ni. Endup kan kte mesti akn cakap "takpelah dah nasib"...huahuahua....padahal kat hati kalau boleh nak je terus tender.

Terpulang pada masing2...ade yg suka tengokje kejayaan orang sambil makan hati...ade yang suka tengok dan suka kondem(PHDlah ni)...ade yang suka tengok dulu baru buat...macam2 lagilah tapi pada aku dah takde mase nak tengok2. Bile lagi??? umur makin tua...anak makin ramai...kos sara hidup makin tinggi....start engine terus tekan minyak kereta jalan....ape akan jadi piker kemudian at the same time doa Allah sentiase akan bantu umatnye yg sentiasa berusaha dan bukan duduk tengok je...

Orang biase dgr duit bukan segalanye...tapi maybe itu dulu kot. Now segalanye kena duit. Kerana duit rumah tangga boleh hancur, anak-anak terbiar kerana tersekat keperluan,kurang kasih sayang parents...pada yang lahir2 dah kaya tu  beruntonglah...tapi macam kite yang datang dari keluarga yang susah konpem tak nak generasi kte lalui bende yang same. Plus sedih sangat kalau kite tak dapat nak mewahkan parents kte..walaupon mak kte selalu ckp "tak payahlah..tak pelah.."... itu ayat lazim oarng tua yg paham keadaan kite dan tak nak bebankan kite. Janganla amik kesempatankan...Kite dah tak boleh nak samekan dulu, sekarang atau mase akan datang sekalipon. Dulu lain sekarang lain.

So jom kengkawan kat luar sane especially yg same title macam aku seorang mom yg bekerja ade anak kite buat bisnes or any service(bukan jual body ye) as part time dulu..merangkak sikit2 sape tau rezeki anak2 dan niat kte yg baik Allah bagi rezeki bercambah2 and bole resign terus. Aku rase itu impian semua mom yg bekerja macam aku. Semua nak kalau boleh nak tengok anak membesar dpn mata, pergi balik sekolah depan mata, setiap mase bersama anak dan famili tanpa piker psl duit tak cukup,hutang keliling pinggang dan bla..bla...bla...aku tak taulah orang lain tapi aku nak jadi housewife yang berjaya duit dan harta masyuk hasil titik peluh sendiri bukan berharap pada asben semata2. Kite as wanita ni kena bijak, sentiase bersiap sedia dan ade backup.

Lantaklah ape org nak kata. Positifkan minda dan jgn terlalu banyak alasan itu ini.Aku tengok most of people yg berjaya derang memang tak pernah heran ape orang nak kata especially org2 yg ade PHD ni. Cakap memang senang tapi itulah benda yang paling susah nak hadap. So kte kena byk2 doa dan berkawan dgn org2 yg positif. Aku belum berjaya dapat ape yg aku nak but terdetik nak tulis luahan ni for my entry. Peringatan tuk diri sendiri. Aku memang tengah work and learn somethinng...benda yang aku tak pernah terpike nak buat dulu. Wish me luck. It is for myself, my kids and famili. 

Ok uols...

You May Also Like

0 comments