1st experience fly wit kiddos to Langkawi

by - October 20, 2016

Lame dah kan menyepi dlm dunia blogging ni...tahun ni agak bizi maklomlah kerja makin byk sejak ahli keluarga bertambahni. Super Mommy kat luar sane yg dah punye anak ramai mesti boleh  paham hehehe...silap aribulan kalau anak dah 4..6...terus hilang blog entah ke mane ye...hehehe...story pasal raya tahun ni pon tak update lagi...hahaha...raya yg mane??? raya aidilfitri laaaaa...pendek kata banyak story tak share... takpelah perlahan2 mendayung yeeee...

Oklah tak nak menceceh lelebih sebenanrnye aku nak share my 1st experince bawa anak naik flight. My kiddos Rayyan 3 and Elis 5 months. Pergi bercuti ke Langkawi naik MAS flight... Aku tak pergi bertiga jerrrr aku bawa my mom and dad plus my siblings sekali. For 1st time tak konpiden aku nak pergi sendiri ngan anak2. Kire ni kasi training dululah...hehehee..Honestly aku cakap 3-4 ari before that hati aku memang tak tenang rase nervous dan tak konpiden tau. Macam2 piker risau anak2 meragam dan nangis pulak kat atas flight tu nanti tak pasal2 kena jeling ngan passenger lain....



Rayyan dan Elis memang dah terbangun subuh  tu mcm tau2 nak pegi jalan so just siapkan derang and GO!!! Excited mommy ni...asben tak dapat join sebab kerja yg memang tak dpt dielakkan so asben just anta kami semua ke KLIA pagi tu. Boarding yg sepatutnye pukul 8.45am dah di awalkan ke 8.15am...ape lagi aku dan adik aku kelam kabutlah. System counter kat KLIA untuk domestic kat KLIA tu masih menyedihkan mentang2la domestic je. Tak pon aku rase sebab MAS kot...aku tgk airline lain byk buka counter. Gile pagi tu memang tersangat kelam kabut...lepas je checkin terus berlari2 anak ke gate A9...sian my mom and dad kena berjalan laju dan berlari2 sikit...hangin aku sekejap nak marah. Kalau nak tukar boarding time email and informla la awal2. Nasib baikla MAS kalau Air Asia dah kena tinggal kot. Kesian my parents tau....haihhhhh... Rayyan aku dudukkan dia di stroller, Elis elok ja tido dlm baby carrier even aku berlari anak dan berjalan laju sikit pon tak kacau tidonye. Nasib bek sempat boarding awal 10 minit dr waktu berlepas....rupenye ramai lagi yg lambat sudahnye pkul 9am baru take off. Aku rase yg lambat tu pon lambat tahu boarding time dah bertukar...selamat bukan famili aku ja yg terkena.

Rayyan memang sangaaaaat excited naik flight. Rayyan memang tengah suka dengan airplane toys, cartoon dan video you tube semua about airplane. Dalam flight aku sengaja bagi dia duduk dekat window. Dari window view tu lagi dia dah nampak airplain yg lain...apelagi menjerit2 la dia tunjuk2 airplain tu. Name pon budak kan....aku tak kisah pon dia nak riuh satu flight tu. Kalau ade yg marah sebab ank aku bising memang nak kena siku ngan aku. Sebaik je duduk dalam flight tu Elis pon terjaga....dia pon tak nak lepaskan peluang menikmati pernerbangan ke Langkawi. Selama 45 minit fly tu Rayyan dan Elis behave je. Cume merengek sikit2 la dari Rayyan sebab mommy tak bagi nak buka seat belt dia..huhuhu. Banyak soalan diajukan pada mommy...memang agak riuh rendah sikit tapi aku ok je. I love them to be excited...barulah kiddos kannn...dulu mase kecik2 kalau aku macam tu my mom dah cubit dah...hehehe...

So flight to Langkawi Rayyan dan Elis tak banyak ragam dan behave je. Kecoh2 bising2  tu biaselah..no hal pada aku.

Ni nak citer kisah fligh return to KL....huuuuuhhhhh...tarik nafas panjang sikit sebab pengalaman tak same seperti flight pegi. Boarding time flight to KL sepatutnye 12.15pm tapi delayed sampai pukul 1pm. Kami satu famili dah sampai airport 2 jam awal gara2 tak nak terjadi lagi kisah kena lari2 and rushing macam kat KLIA. Anak2 aku dah mule start meragam bile MAS tak buka lagi gate sedangkan dah pukul 12.15pm. Maklomlah tengahri kan. Itulah time derang nak makan dan tidur. Plus dah kepenatan. Bile gate dibuka semua org berasak2 berebut2 nak beratur ke depan....si MAS staff ni tak reti la pulak nak bagi keutamaan pada infant dan kids dulu. Tak pasal2 aku kena tolak2 semua org2 yg tak de tamadun nak beratur tu sambil mulut aku yg laser ni ckp kat MAS staff tu "Boleh bagi infant dan kids dulu bole tak?"..barulah terhegeh2 staff tu tarik mic dan buat annoucement dan barulah tetiba ade 2 lelaki gagah  perkasa datang mententeramkan situasi tolak menolak tadi... Bukan aku je yg bawa baby dan kids ade few lagi sian aku tengok tau. Then aku dpt turn keluar gate dulu bersama Rayyan dan Elis. Mase tu aku berdoa agar adik2 aku yg lain dapat jaga parents aku yg masih beratur. Nasib baik my parents masih kuat lagi.

Rayyan dah mule merengek2 mengamuk2 even belum take off lagi. Puncanye bile nak dipakaikan seat belt. Aku terpaksa nekad pakse juga pakaikan. Memang meraunglah dia...huhuhu...aku masih bole control lagi keadaan dan emosi. Pujuk dan alih perhatian Rayyan perlahan2 dan berkali2. Lamelah juga dia mengamok2 dalam flight tu. Selain Rayyan dalam flight memang dah bising dgn suara baby menangis juga. Tak tahula baby mane tapi agak riuhla jugak. Biaselah dah tengahari budak2 dah penat, lapar dan ngantuk. Rayyan tu sebenarnye dia kepenatan dan ngantuk. Pantang ade yg tak kena dia akan mengamuk. Sian auntie seat depan Rayyan tu sabar je dia huhuhu...sebabnye Rayyan mengamuk tendang2 belakang seat dia. Sorryla ye auntie he just a kid. Aku cuak juga kot2 auntie tu bangun dan marah2 ke kannn....so begitulah keadaan aku setengah jam pertama sepanjang pernerbangan balik to KL. Memujuk dan melayan kerenah Rayyan.....fuhhhhh penat memang penat tapi Alhamdulillah aku boleh control emosi drp marah2 Rayyan. Bangga sekejap. Ekceli tak susah pon nak pujuk just alihkan perhatian dan don give up pujuk jeee....budak 3 tahun bukan tahu ape2, kitelah yg kena blaja bersabar.

Before landing time keadaan flight tenang seketika drp tangisan budak2...Rayyan dah diam sambil makan coco crunch manakala Elis tengah tido di pelukan aku. Flight pon selamat landing kat KLIA. Mase perjalanan flight ni nak ke parking sgt lame dan jauh uols pon tahu kan...so passenger kat dlm tu dah sibuk2 nak amik barang2 kat top sedangkan kapal tak stop pon lagi. So Elis ni terjaga ke terkejut entah macam mane dia menangis...aku bagi susu dia tolak dan terus menangis. Aku trylah pujuk2 dia tapi makin kuat dia menangis. Aku dah semacam mati akal sebab aku paling takut Elis nangis sebab dia boleh menangis dengan lamenye dan sampai tahap merajuk tak keluar suara. Aku rase dia terkejut dr lena tidonye tadi. Dalam keadaan serba tak kena tu my mom datang ke arah aku dari belakang. Seat kami terpisah 2 row dr belakang. My mom datang terus amik Elis yg sedang nangis tu dari dakapan aku and terus to her seat. Elis terus senyap tak nangis lagi....phewwhhhhhh.....lega....

Aku memang betul2 keletihan dan penat. Sepanjang holiday takdelah nikmati sgt tempat2 menarik ke hape just enjoi tengok anak2 hepi. Pinggan mangkuk idaman pon tak dapat nak beli hehehe...sempat borong coklat je itupon sebab Rayyan suka coklat. Banyak melayan kerenah anak2 je. Banyak yg aku blaja dari pengalaman ni. Barulah aku kenal perangai anak2 aku. Cabaran dengan anak yg kuat merengek dan menangis ni is just pandai alih perhatian, pujuk berkali2 dan cakap elok2. Tak payah marah2 kesian anak2 umur 3-4 tahun ni bukan tahu ape2 lagi. Kena banyak bersabar, kite yg kena blaja bersabar. Aku pon tak sangka dgn diri sendiri. Akuni patutnye garang sebab dgn adik2 aku kasar dan garang tapi maybe faktor usia hahaha....setiap kali aku nak stress je aku akan teringat pesanan dan nasihat dari org2 sekeliling. So aku dpt counter balik stress aku. Satu lagi pengajaran tuk aku is jangan board flight wit kids pada waktu tengahari dalam pukul 12-2pm...lesson learnt.

Lepasni nak bawa Rayyan dan Elis jalan2 lagi. Seronok tengok derang expose dan explore bende baru especially bende2 nature. Avoid to pegi shopping mall je. Aku tak serik nak bawa kiddos naik flight lagi malah aku rase lucky sebab aku dapat blaja macamane nak handle dan control keadaan. Pengalaman yang best dan membanggakan for myself... barulah super mommy kan.....

Alhamdulillah.....


You May Also Like

0 comments