Perginya seorang ibu buat selamanya....Selamat pergi Opah...

by - September 09, 2016

Setiap yang hidup pasti akan mati. Itu janji yg telah ditetapkan Allah pada setiap makhlukNya yang hidup di bumi ni. Pada 4 Sept 2016 telah perginye orang yg tersayang iaitu my mother in law(mil). Sayu sepi suasana kerana pemergiannye mengejutkan dan tak disangka. Last aku jumpe arwah was Raya.

"Ya Allah Kau tempatkanlah mak mertua aku di kalangan orang2 yg beriman. Haramkanlah api neraka dan seksaan kubur padanya"







2 minggu sebelum arwah hembuskan nafas terakhir....my mil jatuh pengsan di rumah. Sejak itu takde lagi kedengaran suaranye dan tiada lagi renungan matanya. Abang ipar terus bawa mil ke hospital terus ke bahagian emergency. Sempatlah juga aku masuk melawat my mil ketika di emergency ward. Tat time aku dapat melihat my mil struggle melawan sakit. Kaki dan tangan my mil masih dapat bergerak. Arwah memicit kepalanya dan kadang2 pegang erat tangan anknya(my asben)...tapi my mil dah tak dapat bercakap dan buka mata meskipun arwah dapat buat pergerakkan tangan dan kaki.

Ketika itu doctor dah mengesahkan bahawa my mil half paralysed. Semua anak2 cucu menantu ada di hospital kecuali Ryan dan Elis. Aku tak dapat nak bawa mereka sebab mase dapat call my asben sgt kelam kabut. Aku dari opis terus drive balik umah take him to Ipoh. So anak2 my parents take care them.. Melihatkan my mil masih kuat melawan sakit kami semua memang sangat berharap my mil sembuh cepat. Aku cume dapat bermalam di Ipoh satu malam je keesokkan harinye aku kena balik kl. Only my asben continue stays to take care his mom at hospital.



Betul2 aku terase kehilangan dan takut. Tulah... mase my mil sihat ade depan mata kte tak perasan sayang tu bile tetiba jadi mcmni barulah rase rindu dan sayang yg mendalam. Aku tak bersedia nak kehilangan arwah ketika tu. Aku memang berdoa supaya Allah beri peluang untuk aku bersama mil lebih lame. Aku rase aku bukan menantu yg baik banyak bende yg aku nak buat masih tak terbuat dan tertangguh. Adeiiiii memang sedih gilerrr bile kenang balik.

Sangat mengejutkan kejadianni sebab sebelum arwah jatuh pengsan arwah sihat. Tak sangka sangat. Yang buat aku lebih rase terkilan is Ryan dan Elis tak pernah bergambar dgn opah mereka. Sedangkan Ryan sgt rapat dengan opah. Opah selalu manjakan Ryan bile balik Ipoh. Satu photo pon takde. Kalau ade pon photo beramai2. Mafkan mommy syg...nak nyesal pon tak berguna. Semuanya dah terjadi. So lesson learnt supaya jgn tangguh2 kite tak tau ape akan jadi esok.

My asben memang sangat sedih yelah mak kandungkan mestilah lagi sedih..aku memang takleh imagine if happen to me... My asben memang amik cuti panjang untuk jaga mil sepanjang di hospital.  Dari hari mil warded sampailah ke nafas terakhir my asben setia menjaga dan menunggu mil. My mil sangat bertuah kerana semua anak2 arwah berada di sampingnye sepanjang di hospital. Anak2 arwah adalah anak2 yg baik dan berjaya. Arwah dikurniakan 4 orang anak lelaki dan seorang anak perempuan hasil perkahwinannya dengan fil(totok-Mustafa). 

Mil berketurunan cina yg telah dibesarkan oleh keluarga melayu. Terpisah dari keluarga cinanya selama 40 tahun dan telah dipertemukan semula. Bekas askar wataniah. Setiap tahun kami akan meraikan sambutan Tahun Baru Cina bersama keluarga cina mil di Sg. Siput. Selepasni takde lagi mil bersama. Ketika mudanya arwah pasti seorang wanita yg serba boleh dan kuat. Bukan senang nak besarkan 5 orang anak sehingga semuanya menjadi dan berjaya. Kenangan opah dalam rancangan 'Anak Malaysia' - di astro. Sempat menjayakan sebuah rancangan dokumentari bersama keluarga cinanya dan keluarga yop(abang pertama asben aku).








Sekejap sangat aku mengenali my mil. Sangat tak puas. Selamani bergurau dan berborak dgn arwah langsung tak piker yg arwah pergi secepatni. Kalaulah aku tau haihhh..... Alhamdulillah arwah sempat lihat Ryan dan Elis walaupon Elis baru 4 bulan. Untung arwah sempat menikmati melihat anaknya semua berjaya, berkahwin dan bercucu.

Tahun aku lahirkan Ryan, was tahun pemergian fil(father in law a.k.a totok). Arwah sempat melihat Ryan dalam gambarje. Arwah pergi sangat mengejut kerana serangan jantung(doctor ckp)...usia arwah ketika tu tak silap aku 81 tahun. Arwah takde penyakit kronik cume biaselah dah tua sesak nafas datang tiba2 tu biase. Tapi tak sangka sesak nafas yg terakhir itu adalah nafas terakhirnya juga. Arwah meninggalkan kami semua 10 hari selepas kelahiran Ryan. Aku tak dapat nak ziarah dan balik Ipoh ketika tu sebab aku dalam pantang. Now....tahun aku lahirkan Elis,is tahun pemergian mil(opah). Allahuakbar...semuanye kebetulan.

Selepas 12 hari mil struggle melawan sakit, hari demi hari sudah tak banyak lagi mil bergerak. Keadaan arwah semakin lemah. Badan arwah semakin pucat lesi. Sehari sebelum arwah menghembuskan nafas aku sempat bawa my mom ziarah arwah. Mase tu aku bawa Ryan dan Elis. Dapatlah Ryan dan Elis melihat opah buat kali terakhir. Sempat juga ciumkan Elis pada opah walaupon opah masih tak sedarkan diri. Aku harap opah boleh dengar dan rase kehadiran 2 cucunye yg masih kecil ni dan mengharap untuk bermain dgn opah lagi. My mom dan sister bermalam di Ipoh satu malam di hotel Impiana.

Allah lebih sygkan opah. Keesokkan paginye aku dpt call dari asben dlm keadaan sebak inform tat mil dah pergi buat selamanya. Entah mana dtg tetiba berjurai air mata aku. Aku igt selamani aku dah cukup kuat tapi tidak rupenye. Memang sangat sedih, pilu dan sebak pagi tu. Ketika dpt pangiilan tu ekceli aku dan my mom sedang berkemas nak check out dari hotel. Plannye before balik kl nak pergi hospital sekejap lawat arwah. Tapi arwah dah pergi meninggalkan kami. Then aku bawa anak2, my mom and sister balik to umah kampung asben.



Pengebumian dibuat pada hari yg sama juga iaitu selepas asar. Alhamdulillah aku diberi peluang untuk memandikan jenazah mil bersama anak dan biras2 yg lain. Satu pengalaman yang tak dpt aku lupekan sampai bile2. Memang sayu ketika tu. Insaf sungguh aku rase. Dari upacara mandi sampailah ke kafankan aku tak lepas untuk sertai. Naseb baiklah ade my mom and sister yg dapat tengokkan Ryan dan Elis. Mase upacara kebumikan aku tak dapat turut serta sebab hujan lebat sangat mase tu. Jadi aku dapat lihat dari jauh shj. Selesai semuanya petang tu aku balik kl untuk hantar my mom and sis balik. Semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah...





Perginya seorang ibu yang aku sayang...tak sempat nak kenal arwah dengan lebih lama. Banyak nasihat dan tips dr arwah yg takkan aku lupe. Arwah seorang ibu yang agak kasar tapi hatinya baik. Sepanjang aku kenalinya arwah tak pernah marah aku, tak pernah tunjuk kecik hati. Setiap kali nak balik kl arwah mesti belikan something untuk dibawa balik. Arwah tak kedekut. Kalau boleh semua bende kat umah tu nak disuruh bawa. Betapa beruntungnya aku dijodohkan dengan my mil Hajjah Hasnah Abdullah. 

Al-fatihah....tenanglah mak di sana...





You May Also Like

0 comments