My experience for pregnancy spotting or bleeding

by - December 07, 2015

August 2015 was my very exausted month. Back to back we have over night migration till morning. Every week continuously tanpa rase belas kasihan..isk..isk..phewwhhhh memang phennat weyyyy...orang cakap aku dah jadi zombie. Balik umah subuh then noon datang opis balik sampai next subuh...manelah tak jadi zombie kannn...ade mlm yang dptla tido2 ayam di meja opis ade malam yg langsung tak dpt tido..memang akuni tak syg badan betol.

Yang best ekceli aku dah preggy selama aku jadi zombie tu cume mase tu aku tak perasan lagi. Gile taksss??? Sampai dah terlepas due period pon aku tak perasan yelah dah jadi zombie mane tau period tu hape kan....hahahah...sampailah satu tahap aku dipaksa doctor untuk MC. Blood pressure aku drop and aku sakit kepala sgt2. Mase tu doctor pon tak soh aku buat UPT(Urine Pregnancy Test). Tapi after jumpe doctor tat day ade kuar darah so aku pon dgn slumber pike "ohhh.. dah period..". Oklah then rest je kat umah. 

After 2 days dah bersih dah so aku jadi kepelekkan kat situ. Tak pernah2 period takat 2 hari jew...so aku boo layan lagi. Sambung kehidupan zombie semula. Then by end of Aug againt aku diserang kepeningan yg melampau so aku bajet ni mesti sebab ketahanan body aku dah max...this time aku dah mule feeling2 preggy tu,barulah nak igt psl period yg terlepas tuh.. Aku terus buat UPT kat umah.

Jeng!!!!! positive!! I am pregnant.Bagitau asben kan melompat dia kegembiraan.Memang we both hepilah kan. Then the next day sambung jadi zombie. Kuasa Allah kan...on the next subuh aku bleeding..oleh kerana dah tau tgh pregnant so bile bleeding aku jadi sgt takut..terus jumpe doctor. Doctor sahkan threatened abortion mase tu baru 5 weeks 5 days. Terus dipaksa mc 2 hari. Aku bleeding about 4 days lamenye. Selama 4 hari tu setiap hari aku buat UPT sebab takut kan kot2 aku dah hilang hormon preggy kew...(entah ape2 akuni buat teori sendiri gara2 takut). Tulah hectic sgt and kena sedar setiap preggy tak same. Kebetulan asben ade kat umah and asben sgt membantu. So aku 4 hari bed rest jew kat umah. Segala hal umah asben buat. Thanks sayang. Threatened abortion tu bukanla abortion yg betul2 tu...ni namenye amaran so kalau aku degil boo layan lagi could be I will lost my 2nd baby ni. Mase hari ketiga aku masih bleeding, menangis aku setiap kali solat. Macam2 perasaan aku lalui mase tu. Honestly aku down and sentiase salahkan diri sendiri. Asben and mak aku byk bagi sokongan dan kata2 positive.


1st UPT

Ni antara UPT yg ke-2 and ke-3, lagi 2 UPT tu entah mane terbuang rasenye.

Bleeding tak berapa banyak macam darah period tulah just sikit2 cume kalau gerak byk so byk sikitlah spot tu..atau senang kata istilah lain is spotting. Aku byk google la cari informasi. It is normal for early pregnancy tats why people advise to be extra careful mase awl2 preggy ni sbb baby/fetus fragile lagi. Tak boleh samekan dgn experience dulu or with other people. Setiap org have lain2 keadaan. Mase 1st preggy aku pernah kena bleeding/spotting ni tapi tat time my pregnancy was 6 months++ sebab terjatuh sikit. The bleeding cume kena 1 hari jew. Mase tu pon takut jugak tapi alhamdulillah everything was fine.

Now alhamdulillah nothing happened to me and our 2nd baby. So far our baby sihat.  So to those yg ade experience macam aku, just relax jgn panic. Think positive amik kunci kereta and terus pegi jumpe doctor. Cume satulah kalau di awal preggy ni kte dpt bleeding camni better stop drp keje2 hectic, byk bergerak dan stress. Stop sekejap sampai kite dah dpt advise dr doctor and dah konpem baby ok. Banyak yg aku bace dr internet kan ekceli bende ni sgt subjective. So excited sgt pon tak boleh takut sgt pon tak..... Sometimes kte rase badan kite kuat tapi bile dah preggy kte kena extra careful and give attention to our body. So far my 2nd preggy ni betul2 buat aku sedar. Simpton alahan aku 1st and 2nd ni sgt2 contra. Perubahan hormon pon tak same. So kte jgnla buat boo layan je. Boleh dgr advise org and their experience but kte sendiri kena paham diri kte dulu baru bole folo or terima sebarang teori. As contohla kan aku ade terbace, ade orang folo advise minum susu kambing di awal preggy bagus tapi ade gynee advise not good sbb panas. Ade body bole accept ade yg tak so we have to be extra careful but of cozlah semua ni ketentuan Allah. Apepon kite dah berusaha.

Now no more hectic days and aku dah kena start giving back my worklife to be balance. My keutamaan now is my babies and myself. Ingat rezeki dunia boleh cari dan itu rezeki dariNya anytime Dia bole tarik balik tapi rezeki anak ni adalah sgt2 berharga tiada nilainye. 

Lesson learnt.


You May Also Like

0 comments