My 1st preggy VS 2nd preggy

by - October 06, 2015

Few months went away now come back to update my blog..takde mood ekceli coz tis time aku kembali menjadi mak buyong. So mood agak swing swang lah...tp aku gagahkan juga nak tulis coz nak share bite hepi ni.

Rayyan dah berusia 1 tahun 10 bulan, now aku kembali preggy for second baby...huhuhu...coming soon dah berkembang jadi 4 members. Makin besar famili akuni...alhamdulillah rezeki Allah.

My second preggy kali ni. Orang ckp mual2,muntah dan pening2 tu biaselah we call it 'Morning Sickness' kannnn...tapi akunye ni bukan morning je tp at anytime.Compare with my 1st preggy dulu aku tak delah morning sickness sgt. Pening sikit2 and muntah pon takla selambak berplastik2. Tak banyak impact kat aku cume dulu aku takle bau busukje.

Aku tersedar yg aku preggy bile dah masok 1 bulan setengah. Mule2 aku ok je so aku assume maybe macam 1st preggy tu yg aku dgn bangganye pegi holiday ke Pangkor. All the way pergi dan selama kat Pangkor aku ok je...BUT...hari nak balik KL the sickness simpton tu dah mule menular dlm badan aku. Maka bermulalah my horror story huhuhu....

Ianye bermula selepas aku balik Pangkor. Tiba2 muntah, pening dan mual sepanjang mase. Arghhhh....tak bole duduk dalam kete lelama..lagilah kalau kena drive sendiri dan tersangkot kat jamm yg terok...biru terus muka aku uwexxx dlm kete lagi dan lagi selagi tak sampai destinasi. Asben memang dah beli satu pack plastik standby dlm kete.

Perut tak boleh kasi lapar sampai tahap perut pedih siapla...mual tahap gaban n uwexxx angin yg memenatkan. Kecut perut sebab kepenatan. Ehh..dulu mase 1st preggy tak makan satu hari pon aku masih gagah lagi. Ermmm...angin 2nd preggy ni memang mencabar ketabahan diri. Aku bersyukur sgt sbb asben sgt2 memahami dan dia takde effect pon even aku muntah selambak sebelah dia. Kalau asben keje aku jadi patah kaki coz kena drive sendiri pegi keje. Cakap pasal pegi keje...dlm keadaan mcmni terpaksalah pegi juga. Ikut hati nak je minta cuti lame n mc memanjang tp tanggungjawab kan...

Tak boleh makan nasi. Nak muntah tengok lauk berkuah santan dan banyak minyak. So aku ari2 makan bihun,biskut,roti or mee jew.. entah nape preggy kali ni nampak seperti bapak diet tapi cepat lapar dan cepat kenyang. Tapi tu 1st month je skang ni aku dah bole makan nasi tp syarat mesti nasi panas. Kalau termakan nasi sejuk amikla pastu seram sejuk tgn aku menahan angin satu badan.

Kalau 1st preggy dulu aku tak suka bau busuk but tis time aku tak suka bau wangi, bau petrol dan busuk...hahaha..bertambah2 pulak. Memang kali ni mengada banyak. Asben pon lebih blaja from 1st experience dulu. Lebih memahami and caring sebab dia pon kesian dan terkejut dgn my 2nd preggy experience kali ni. Thanks God.

Orang tua cakap anak 1st ni dia dah mule rase bakal ade adik so mulelah tantrumnye.. Rayyan mule terlebih manja dan cepat merajuk drp biase. Sentiasa nak melekat dgn aku setiap mase. Mane aku pergi dia mesti folo dan main berdekatan dgn aku. Aku dan asben dah perasan. No worry syg, mommy and daddy tetap sygkan Rayyan takkan kurang walau apepon terjadi. Biaselah budak2 mane paham.

Aku harap sgt 'Morning sickness' akuni tak lame sgt. Apepon tak best nak buat. Jadi lembab, malas dan cepat penat. Yelah...mual sepanjang mase tau. Sangat tak selesa. Aritu shopping ngn asben pon tak lalu nak beli pape sempat grab satu dress je itupon asben dah bising. Otak tak leh nak process nak pilih dgn tepat. Kalau tak de simpton ni dah lame dah aku grab few things yelah gilerrr pompuan tak suka sopink...???

Dah pergi checkup so far baby sihat dan berkembang elok. Berdebar2 nak tunggu another few months...phewwhhh...hope segalanya dipermudahkan dan berjalan lancar. Amin. Tulah setiap pengalaman preggy ni takkan same so just face and feel it. Even payah sikit tapi itu pengalaman yg sgt bermkna untuk setiap wanita yg bergelar ibu. Be cool jew...hehehe...




Share you my bleeding/spotting pregnancy experience..here





You May Also Like

0 comments