Seoul - Hard Rock, Lotte Mall, Digital Media City in Day 2

by - December 27, 2018

Hari kedua a.k.a last day...hahaha...orang lain melancong ke Korea atleast 1 week tapi kami hanya 2 hari tak termasuk hari flight inbound and outbound. Apakandaya my asben tak pernah dapat cuti panjang. Kalau apply pon senantiasa di reject. So bile asben ade off 3 hari (memang itu jela yang paling lama) kami terus set nak pegi mane2. So travelog kami nanti is short vacay dan unplan trip gitu.
Oklah sambung jalan2 Seoul on 2nd day. Bangun pagi tengok luar dah ade matahari so suhu pon bukan negative shud be ok sikitlah. Snow kat atas bunbung kat tepi2 jalan pon dah mula mengecil mencair....




View dari apartment



Kami mule bergerak menuju ke Lotte Mall. Aku rase itu mall paling vogue ala ala Pavillion camtulah. Pergi sana nak mencari Hard Rock. Sesampai di sane aku rilex ja sebab trip ni abang birasku yang cari jalan. Pusing2 masuk area tasik ape entah bersebelahan mall ni cantiknye pemandangan melihat pokok2 yang kekuningan. Mendamaikan sangat plus dengan suhu sejuk sepoi2 hahaha....
Di Lotte mall ni juga ade satu bangunan yg sangat tinggi mencucuk langit tapi sorilah aku pon tak tahu ape nama bangunan tu.  Hard Rock tu terletak di tingkat 5 dalam mall. Rupenye dah 3 bulan closed. Kurang kepastian closed sebab nak renovate atau closed forever sebab tanye org sekeliling kami tidak begitu nak paham sangat...hehehe.... So cuci2 mata jelah dalam mall tu sambil panaskan badan sikit. Takde keinginan pulak nak amik gambar dlm mall ni sebab 'mall??ja' semua same.
Then kami teruskan jalan2 kami ke Digital Media City. Aku yang nak ke sana bukanla nak beli ape2 tapi nak tengok gadget2 high tech yang mungkin mengujakan dan menjakunkan aku. Tapi malangnya hari Ahad tempat tu closed. Wahhhhhh sedih tau......takpelah takde rezeki next trip pls ye asben.
Kami rase dah cover almost all famous place di Seoul ni untuk short vacay macam kami ni. Lain2 tempat maybe next trip. Aku memang nak datang lagi sebab nak ke Nami Island dan naik bullet train derang ke Busan maybe wahhhh cita2 tinggi...


















Then kami balik ke Itaewon jalan2 sekitar sane untuk cari dan beli souvenir.
Kami tidakla shopping sakan ke mana2,  tak kirala negara apepon. So bende wajib kami beli fridge magnet dan t-shirt for my kids. Tak lupe juga my feveret sunblock
'missha'. Kebetulan ketika tu ade promo beli satu free satu. Barang2 sourvenir lebih murah di sekitar Itaewon ni.
Selesai beli dan belah souvenir then kami pon kelaparan. Maklumlah sejuk ni cepat sgt lapar. Lapar nak makan nasi. Maka kami beli makanan di kedai arab tapau ja sebab nak makan beramai2 di apartment sebelum siap2 nak ke epot. Itaewon memang banyak restaurant arab dan halal food so tak yah risau.




Setakat ni jelah ceritera jalan2 aku ke Seoul. Kalau aku datang lagi insyaallah aku sambung cerita lagi my pengalaman. This vacation memang unplan dan aku tak sangka secepat ni dapat visit Seoul.
Seoul memang best hahaha maybe sebab musim salju kan....so pemandangan cantik dan sejuk beku. Untuk kte best la kan...tapi aku rase jalan untuk pejalan kaki dia tak berapa mesra stroller dan kecik je. Banyak tangga without escalator almost all subway station dia. Kalau ade pon escalator kat dalam station tu menuju ke train. So aku memang solutela org2 tua derang yang cekal turun naik tangga yg agak banyak tu.

Sebelum tinggalkan Itaewon


Nampak tak patung comel kaler biru tu..sengaja diletakkan disitu supaya tiada orang duduk kerana itu tempat untuk ibu2 pregnant je wokeh.."We should copy this way"

No kids at all

Coffee Korea memang sedap, betul la kawan2 rekemen. Aku yang tak berapa nak addicted coffee ni pon akui plus not too sweet masih rase coffee yang padu hahaha...

Aku terasa kerdil sangat sepanjang di Soeul. Atleast kat Malaysia or negara asia yg lain takdelah terase sangat sebab ade je aku nampak serendang aku. Tapi sepanjang pemerhatian aku di sana most of their young people tinggi2 tau. Baek laki or pompuan...hurmmm...begitu katik aku di sana.
Satu lagi yang aku perasan sepanjang naik train aku takde jumpe kanak2 korea yang mungkin seusia anak2 aku. Kalau ade aku jumpe pon mase visit Lotte mall. Sekitar berjalan2 kaki di tepi2 jalan di street food ka memang aku takde nampak local people bring their kids jalan2. Most yang bawa stroller is pelancong macam kami juga. Aku tertanya2 juga adakah memang culture mereka bile musim sejuk beku kanak2 di larang/tak digalakkan berjalan2 di luar. Tiada jawapan.
Oklah flight kami malamtu was pukul 12.10 pagi sampai Malaysia pagi Isnin. Sepanjang dalam flight tido jaaaa kepenatan mungkin.

Ok tata Seoul.

You May Also Like

0 comments