Seoul 2nd trip with kids - Nami Island Day 1

by - February 22, 2019

Ok lame dah bertangguh nak update story about my trip ke Seoul with my kids. Memang dah lame aku simpan niat nak bawa Rayyan dan Elis merasa winter...walopon winter tanpa snow. Last time aku pergi dgn asben end of Nov rezekilah ade snow padahal mase tu taklah sejuk sangat.

Kali ni memang betul2 gigel huhu....average temperature sepanjang kami di sana was 0-4 celcius. Bile malam ya ampun lagilah below 0 wokeh..okla Rayyan dan Elis enjoy sesangat cume mase 1st nite tu je derang agak terkejut dgn kesejukkan yang amat. Tapi my bad la sebabnye push them to the max dah la 1st day touched down Seoul at 6.30am confirmlah budak2 tu phennnat sangat kan....(mak syiok sendiri, then hadaplah amokan anak kepenatan...isk..isk..)

Ok lah here the story. Macam biase our vacation always very short2 stay maklomlah asben susah nak dapat cuti so kite pakai offday asben jelah. Inila offday paling lame yg asben pernah dapat iaitu 4 hari. So kami decidela took 3 days for holidays and 1 hari yang tinggal tu for asben rehat. Ermmm bile jalan2 dgn toddler ni tak bolehla nak berjalan sakan and try to avoid crowded place. Ingat objective holiday is nak menikmati dan merasai keindahan winter di Seoul. Bukan shopping dan bukan nak khatam sejarah nenek moyang Seoul hahaha...

Departure from KL around 11.55pm (Airbus 380)...one of request Rayyan nak naik airplane 380. Ok dah tercapai..now dia request lain pulak nak naik 350 ...ermmmm korang rase pegi mane? hehehe...

Touched down Seoul around 6.30am. Alhamdulillah anak2 tak de yang banyak songeh atau meragam. Aku siap kasi ubat batuk ngantuk lagi tau before boarding huhuhu..(teroknyela akunikan..) maklomlah ni 1st time bawa anak2 fly more than 2 hours nebes yang amat Allah je yg tahu. Aku dah minta pendapat doctor wokeh pasal ubat batuk tu...tu yang dapat tu hahaha....doctor cakap after 1 hour sure derang akan ngantuk and akan tidur serta merta. TAPI........

After 1 hour flight take off nampaknye tak de efek pon ubat batuk tu pada anak2 aku hahaha...bizi membiasekan diri bermalam dalam flight. Elis yang lincah tu elok ja maybe sebab dah malam and cahaya di malapkan...Aku rase anak2 aku tido around 3am macam tula...yang pasti aku tak dapat tido sangat lah sebab nak tengok keadaan anak2 tido maklomlah tido dalam flight bukan macam kat rumah bertilam bagai. Alhamdulillah even tho aku tak dapat tidur tapi memadai anak2 takde yang terkejut dan meragam. Both of them tidur lena.

Setibanye di airport Incheon Rayyan bangun dan elok ja mood dia mahu berjalan so lega...tak payah aku dan asben pening macam mane nak handle. Cume Elis lah dia masih lena so aku kenala dukung sebab asben nak uruskan luggage dan beg2...(mase ni barulah rase nyesalnye tak bawa stroller)...kami cume bawa baby carrier je. Tak pelah name pon 1st experience kan...huhu..

Aku tiru cara my sis in law uruskan anak2 kecilnye setiba di airport (blaja mase trip Seoul Nov yang lalu). Kami tak terus gerak ke hotel. Kami amik mase yang agak lame di airport untuk bersihkan ape yg patut, siap2kan anak2. Tukar diapers anak2 dan salin pakaian yg sesuai dgn suhu sejuk beku tu. Pagi tu anak2 makan coklat jew buat isi perut hahaha...byk2 pilihan stendedla coklat menjadi pilihan. Aku memang prepare satu bagpack yang isi segala coklat,sweets,biskoti dan roti feveret anak wokeh. Okla janji anak2 hepi dan ade tenaga untuk berjalan. Seoul ni banyak tenaga diperlukan sebab nak naik train nak naik turun tangga.

Kami tiba di hotel around 12pm tapi stended hotel la check-in time pukul 3pm. Kami stay di Oriens Hotel & Residences Myeongdong nearest station is Chungmuro subway station line 4. Di hotel tu kami berkemas2 bersihkan ape yang patut dan plan nak ke Nami Island. Mase tu no idea lagi about mase yang lame di dlm train, banyak gile kena tukar2 train, ade station yg kena naik turun tangga dan sebenarnye jauh tak sesuai betul gerak petang. Bawa nasi goreng instant Sharifah food dan topup coklat dan biskoti dalam bagpack so bole makan sesambil nak sampai ke Nami Island tu. So kami tinggalkan luggage di hotel dan terus menuju ke Nami Island.

Nantila kalau ade mase aku post satu story along the way ke Nami Island tu secara details sebab rata2 blogger2 hanya story sikit2 je so nampak macam gampang je hahaha...so macam aku bawa toddler so aku rase aku nak share later. Ape yang aku boleh summarize kat sini perjalanan dalam train yg sangat membosankan, pertukaran train yang banyak ade pulak satu dua transit yang kena naik tangga turun tangga takde escalator aku rase tu station lame kot(bukan di bandar). Total up tempoh perjalanan ke Nami Island tu campor benti2 rehat makan layan anak2 cranky lagi 3 jam wokeh....fuhhhh...

Ade satu mase tu Rayyan penat sangat kot dia tak nak naik tangga sendiri minta dukung...meronta2lah dia nangis merayu kat asben minta dukung. Nak tak nak asben dukungla kejap2 sambil pujuk2 dia untuk berjalan. Elis tak yah cakapla kejap okeh jalan kejap okeh dlm baby carrier dan banyaknye berdukung je....sabo jelah mommyni...sebab tula perjalanan amik mase 3 jam. Itu baru perjalanan pergi.

Bawah ni perjalanan train towards Nami Island

Chungmuro station Line 4 -- Dongdaemun(History Park) Station tukar train Line 2 towards Sindang --- Konkuk University Station tukar train Line 7 towards Gunja -- Sanbong station

Dari Sanbong station tukar line ITX towards Gyeongchun Line and stop di Gapyeong station.

Ade 11 stations kena lalu before sampai Gapyeong station tu...korang imagine. Seramkan nak tertido takut terlajak. Dari Sanbong ke Gapyeong tu lebih kurang 1 jam lamenye. Dari Line 2 nak ke Line 7 tu gile jauh berjalan dan naik turun tangga. Line 7 ni station train lama kot dan dia menghubungkan kawasan sub bandar. Mase ni la anak2 start keletihan dan kami banyak berenti rehat dan makan dan layan anak2. Kami juga mengejar mase maklomlah dah petang. Di sini pukul 4 petang dah senja.

Akhirnye kami tiba di Gapyeong station fuhhh...dlm ITX line anak2 aku biar tidur je tuk recharge energy. Alhamdulillah 2.30pm sampai kami terus meluru mencari exit dan anak2 segar bugar dan boleh berjalan sendiri. Hari semakin petang suhu semakin turun mase tu dah 2 celcius...Rayyan dan Elis ok je derang enjoy ja menikmati kesejukkan hahaha...sonok tengok mulut keluar asap. Asben survey ticket bus nak ke Nami Island tu. Since kami nak ke Nami Island je so tak yahlah nak naik bus package trip tu. So asben decide kami naik bus biasa yg menuju ke Nami Island je. Tak payah beli ticket lain pakai je card subway line. Kanak2 free for both. Eksaited Rayyan sebab ini 1st time dia naik bus. Di Malaysia pon tak merasa nak naik bus hahaha...harga ticket bus sehala 1600KW.

Inilah Gapyeong station

Turun je bus kami kena menapak sikit untuk ke jeti ferry. Di jeti tu kena beli ticket naik ferry + entrance fee to Nami Island. So lagi sekali lah anak2 aku 1st time naik ferry. Rezeki anak2...Tak lame pon naik ferry tu adela dalam kurang 10 min.

Kami tiba di Nami Island dah pukul 3.30pm...suasana tu dah macam pukul 6pm di Malaysia tau. So ape lagi kami teruslah berjalan masuk ke dalam tengok ape yang menarik di Nami Island ni. Sementara cerah ni kami nikmatilah sepuas2nye....kalau tak sia2 perjalanan hampir 2 jam nak ke situ kan.

Ticket ferry ke Nami Island

Besar sebenarnye Nami Island ni kami hanya mampu cover 50% ja sampai tengah2 island tu. Then asben cari surau untuk solat jamak. Kami sempat juga makan nasi goreng Sharifah food, air choclate cold hahaha sebab bancuh pakai air mineral yg dah sejuk sgt hahaha sedap gakssss dan makan foods yg lain. Masing2 kelaparan dah....dapatlah kenangan berpicnic di Nami Island.

Nami Island ni memang sangat cantik. Pokok2 dia sangat mendamaikan. Lanskap yang sangat indah. Cume yelah winterkan banyak pokok takde daun hehehe...aku rase kalau musim bunga or spring mesti lagi cantik. Boleh kelihatan air di tasik2 buatan tu membeku sebab suhu semakin menjunam. Aku sebenarnye kerisauan sebab all attires anak2 aku pada 1st day tu tidak lah bole cater less than 0 celcius sejuknye. Dan aku pulak main redah je pegi ke Nami Island yelah blogger2 ckp 1 jam je kan nak ke Nami Island...hahaha...tanpa piker aku bukan jalan sorang huhuhu...

Kami jumpe tempat rehat yg sangat menarik, Dalamnya terdapat surau juga,

Terpakselah kami menamatkan perjalanan kami di Nami Island tu sebab memikirkan kami tak nak berjalan malam yang sangat sejuk tu. Next timela kte sambung bile anak2 dah besar insyaallah...hehehe...(pujuk hatilah kunun).

Bus nak balik ke Gapyeong station tu lambatlah pulak. Sukar nak digambarkan kesejukkan ketika itu. Dah gelap. Nasib baik bus stop dia ade cover so boleh duduk ke dalam cover tu untuk kurangkan sejuk actually tetap sejuk cume tak kena angin sejuklah. Kerana bus ni lambat maka timing dah 100meter lari jauh...huhuhu...

Perjalanan balik naik Subway line terlepas station - panic!!!

Gapyeong station -> Sanbong station then tukar line 7 towards Jonghwa ->
 Nowon station Line 4 -> Chungmuro station.

Sepanjang perjalanan dari Gapyeong ke Sanbong tu anak2 memang tidur. Keletihan sangat yelah ketika di Nami Island derang memang seronok sangat lari sane sini plus ade pulak playground kat dalam tu. Again kami kena hadap 11 stations lagi dalam mase 1 jam...fuhhhh gile bosan.

Tiba di Sanbong anak2 tak dapat dibangunkan maka kami terpaksa dukung mereka untuk tukar line 7. Memang mencabar sangat. Aku dan asben kepenatan plus kesejukkan yang amat. Aku igt dalam panas je boleh menaikkan tekanan rupenye sejuk pon boleh. Kami berdua tak banyak cakap sebab masing2 keletihan dan masing2 paham ape perlu buat dan tak banyak cakap dgn kerenah anak2.

Dalam line 7 menuju ke Nowon tu aku tak sure samada aku terlelap ke or aku terlepas dengar sebutan dan bunyi nama2 station tu. Entah kenapa train balik tu takde e-screen show nama2 station. So aku dah sedaya upaya fokus dgr betul2 sebutan nama2 station tu setiap kali announcement dibuat....
Dangggg!!!!!! aku mule panic sebab tetiba aku dengar announcement tu cakap next adalah last station. Aku tengok balik KoreaSubway application tu kat fon yeahhh sudah terlepas....memang panic...so aku terus kejutkan asben yang terlena juga bersama anak2. So kami stop di station kedua terakhir tu(tak ingat ape name station tu). Keadaan kelam kabut dan agak stress ketika tu. Anak2 masih berdukungan sebab tidur yang lena.

Tak sangka pulak station yg kami stop tu is sejenis yg macam KTM station very outdoor sgt. Sejuk tahap gigel padahal dah pakai glove bagai. Aku yang pakai tudung ni pon bole rase sejuk sampai ke tengkuk. Asben terpakse turunkan dan kejutkan Rayyan sebab nak tengok fon. Yelah nak check kami di mane dan nak cari jalan tuk pulang ke Chungmuro station. Aku tak dapat tolong sebab nak handle anak2. Rayyan memang mengamok kepenatan korang mak mak boleh imaginelah..yang lebih kasihan Rayyan ketara sangat kesejukkan yang amat. Dengan tak pakai mafla dan snowcap lagi. Kebiruan juga aku tengok bibir dia. Aduhai aku pulak yang haru tengok keadaan anak mase tu. Sudahnya Elis pon terjaga dan menangis juga sebab kesejukkan.

Akhirnye asben dapat cari jalan cume kami perlu tukar line. Takde escalator so kena naik dan turun tangga. Rayyan memang tak boleh nak bergerak sebab dia kesejukkan yang amat mase tu asben nak tak nak perlu dukung dia juga.(dalam kepala mengeluh lagi tak sangka ade juga train station yg takde escalator di seoul ni lagi).

Kami perlu bertukar ke Line 1 towards Dongdaemun. Train sampai lambat. Tempat menunggu terdedah dgn angin luar yg sangat sejuk. Suhu ketika itu yg sempat aku check was -4 celcius 8pm. Aku berjaya pujuk Rayyan berhenti nangis dan buat activity bersama dia untuk gerak2kan badan supaya panas sikit. Elis asben dukung sebab dia sambung tidur. Rupenye ade disediakan pondok yang mempunyai heater di dalamnye. Kami mule perasan sebab pelik ke manakah semua org??? check punya check rupenye mereka tengah syiok dalam pondok panas tu...hahaha...kami pon folo lah. Akhirnye train pon sampai. Kami naik train towards Chang-don then tukar Line 4 di Dongdaenum. Sepanjang perjalanan yg kali ni asben tak de terlelap lagi huhuhu....

Banyak yang kami aku dan asben blaja sepanjang pergi dan balik Nami Island ni especially perjalanan balik laaaaa uwaaaaaa!!!

Kami sampai ke bilik hotel jam 10pm. Aku dan asben penat yang amat sangat tapi anak2 ni sampai hotel segar bugar derang haihhhh...

Bilik hotel sangat best ade 2 katil queen, sgt cozy bersih,toilet bersih,bantal selimut empuk sgt,ade heater dan yang paling best dan kenapa aku pilih hotel ni is sebab ade kichenett. Segala pinggan mangkuk periuk kuali sudu senduk disediakan. Ade 2 doors fridge lagi and sinki plus sabun basun pinggan. Sangat memudahkan aku untuk panaskan dan serve makanan instant yang aku bawa. Maklomlah holiday ni kami hanya makan makanan yg dibawa dr Malaysia. Anak2 paling suka smart TV sebab ade Youtube then ape lagi si Rayyan tu non-stop tengok katun dia jelah....

Begitulah ceritera hari pertama kami di Seoul.