The Bund in 1st day ~ Shanghai 2017

by - January 03, 2018

On the 1st day ni aku hanya bermalasan sebab kesian kat asben penat keje kan so takdela push dia sangat untuk keluar jalan2 awal. Kami keluar dari hotel tengahari hehehe yelah lapar kan...tapi before keluar aku dah sediakan ketupat nasi and serunding daging tuk alas perut incase tak jumpe tempat makan nanti.
Suhu mase tu dalam 10 celcius tuk aku 1st time ni sejukla ditambah pulak dgn angin perghhh boleh tahan...then ditambah lagi dgn keadaan kasut aku yg tak berapa nak sesuai. Yelah semalamnye kan aku dari opis maka aku pakai jelah kasut yg biase aku pakai ke opis..plan nak cari kasut di sini. Malas nak bawa beg besar2 aku tak check-in bag pon..huhuhu...maklomlah jalan2 bawa diri jew.

 Tengokla kasut Larry yang tak sesuai tuk suhu sejuk tu..hahaha

 Jalan menuju ke station MRT

 1st time pakai Bokitta bolat yang amat muke aku ni..tak suka anak tudung dia


Dahla sejuk..berangin hujan renyai2 pulak...masukla Family Mart nak beli payung...payung kecik je harga mak oiii RM22 after convert. Wahhh Shanghai ni tak same ngan cina lain yg pernah aku pegi ni. So beli jelah sebab nak berjalan2 kan. So 1st day kami jalan ke The Bund. Naik MRT.MRT derang same mcm MRT kte sebijik hehehe kte yg copy derang kan...hahaha...tak susah pon sebab ade english. Apekejadahnye The Bund tu kan hahaha...ala-ala waterfront gitu. So bolelah nampak building yang cantik2 dan Oriental Pearl tower tu dari seberang sungai. Memang ramai orang kat situ. Most of them pelanconglah. Tak ade apepon melainkan rase sejuk beku dek kerana ditiup angin yang kuat dan hujan renyai2...pemandangan berkabus ja...tak banyak bergambar sebabnye leceh kena pegang payung..tangan ketar2 pegang phone dan lense pon dah berwap. So kami jalan 1 round then jalan cari tempat panas. Kat situ ade few cafes such as Costa and Starbucks. So kami ke Costa sebab tak ramai orang belila coffee padahal nak tumpang panaskan badan je.
Kami keluar pon dah tengahari maka jalan ke The Bund tu dah pon gelap yelah sana pukul 5 dah gelap. So oleh kerana dah malam kami jalan2 ke sekitar Oriental Pearl tower tu so kami cross the river melalui terowong bawah sungai kena bayar tapi aku tak ingatlah berapa. New experience...
Nak naik tower tu dah tutup so kami jalan2 sekitar je. Memang cantik bandar Shanghai di waktu malam. Kaya dengan lampu2 yang colorful setiap building. Meriah sangat. Kami berjalan ke sane ke mari ade yang naik MRT ade yang jln kaki je...fuhhh memang tak rase penat sebab cuaca sejuk dan berangin. End of our 1st day was cari kedai makan halal yang tak jumpa..hahaha...sudahnya balik hotel kelaparan. Nasib baik ade baki ketupat nasi dan serunding dan maggi...huhuhu...

 Jalan menuju ke The Bund


 Building sekitar The Bund

 Di sebabkan semua gambar muke aku bolat dgn Bokitta ni maka ini jelah gambar aku di The Bund lepas untuk di post hahaha...




 Panaskan badan sekejap kite mengopi


 Pukul 5 ptg dah macam pukul 9 malam KL

 On the way to rail yg akan bawa ke terowong bawah sungai (The Bund sightseeing tunnel)

 Harga tiket for the tunnel view

 Oriental Pearl Tower di waktu malam sgt cantik




 Masuk Disney Store untuk panaskan badan je sebenarnye huhuhu...cuci mata sat


 Sekitar Shanghai megatown at night




Jalan2 di Nanjing road sambil mencari kedai makan muslim mengikut kata google sudahnye hampa..



Besar Apple store dia kaw...


You May Also Like

0 comments