Inikah balasan pelaburan mak bapa kte??

by - January 26, 2012

Kepada mereka yg bukan lahir dari keluarga yg senang. 

Pernahkah kite terfikir suatu ketika dahulu mak bapa kite sanggup buat 2 3 kerja untuk tambah pendapatan?

Seorang bapa yg siangnye buruh binaan dan malam pemandu teksi...seorang ibu kerja tukang sapu dan dlm mase yg same membuat kuih di waktu mlm untuk di hantar ke kedai di pagi hari...alasan mereka adalah untuk memastikan anak2nya sekolah dan hidup selesa. 

Pernahkah kite kire berape ratusan dan ribuan habis selama mereka sekolahkan kite dari darjah 1 hingga tingkatan 5/6? Yuran sekolah?buku?keperluan spt alat tulis,kasut,baju.....?? Itu tak termasok bile kte dpt lanjutkan pelajaran ke Universiti lagi?? 

Memang ade loan/biasiswa tapi cube tanye diri sendri adakah ckup?? bile tak de duit ketika itu mak bapa la yg kte cari....kerana kasihan pada anak risau anak tak makan mereka tetap hulur juga ratusan ringgit.

Pernahkah kte tnye dari mane mak bapa kite dptkan duit itu untuk perbelanjaan kte di universiti? 

Sebenarnye secara tak langsung itulah pelaburan yg paling besar yg telah mak bapa kite buat. Harapan untuk melihat kte berjaya dan tidak mengharap sesen pon. Kerana tidak mengharap itulah yg menjadikan kte alpa dan tidak ambil peduli.Bukankah kte di sekolah kan supaya dapat kerja yg senang (maksudnye lebih baik dr pekerjaan mak bapa kte), tidak perlu berpanas dan bersusah untuk mencari rezeki. Lagi satu alasan kte di sekolahkan adalah untuk membantu mengubah nasib keluarga. 

Pernahkah kte berimpian untuk memberi kesenangan pada mak dan bapa kte? Adakah impian itu tercapai?? 

Walaupon kte hari ini bekerja di pejabat yg sgt selesa, tempat tnggal yg selesa.... Impian itu tidak akan tercapai jika kte slalu shj pandang mudah pada kata2 mak bapa kte kini 

"Mak tak kisah...yg penting kau hidup senang da buat mak gembira.." ,
"Ala tak pe mak da tua tak pakai duit sgt...simpan jela duit kau tu..mak tau kau pon bukan berduit sgt".....

Cuba kte renung sejenak adakah ini bayaran ke atas pelaburan yg telah mereka korbankan selama ini. Jgnla jadikan alasan sudah berkahwin, beranak, gaji sikit dan bla..bla...untuk tutup impian kte untuk melihat mak bapa kte senang hasil dr duit anknye sendri. Cuba kte lihat betapa gembirenye mereka jika kte bawa mereka melancong, membeli belah dan membawa mereka membuat rawatan di hospital terbaik jika sakit.Kte sendri bole bezakan raut wajah mereka. Jika mereka boleh berpanas, bersengkang mata di tengah malam, bersusah payah demi mencari duit tambahan suatu ketika dulu....

Takkan kte yg lebih selesa hari ini tak mampu? 

Kalau pon kte sekolah tak tinggi tapi itu bukan alasan utama sedangkan mereka yg berpelajaran tinggi pon belum tentu dpt senangkan mak bapa mereka.

Hari ini dan sekarang sgt berbeza. Hari ini kte byk kemudahan dan peluang untuk berjaya. Tak semestinye hanye doktor, peguam, jurutera, juruterbang je bole idup senang kte yg keje kerani, pegawai bawahan ini pon bole malah bole lebih dari kesenangan mereka. Yang penting usaha. Carilah peluang untuk menambah pendapatan selagi kte masih sihat dan kuat.Jgnla asyik meminta2 dan membuang mase dgn pasrah shj. 

Insyaallah jika kte bersungguh2 dgn niat yg baik Allah pasti bantu tapi dgn syarat kte perlulah gandakan usaha..

Tidak perlu berpanas dan bersusah payah hanye perlu sedikit mase dan belajar shj. Buat ape yg perlu dan jgn buat ape yg tak perlu. Ape pekerjaan pon kalau kte buat betul2 pasti akan berjaya tp mesti ade caranye. Peluang sudah ada jgn lepaskannye sebelum umur meningkat usia dan kudrat semakin lemah. 

Jgn tnggu sehingga mak bapa kte sudah tiada lagi....ajal maut di tgn tuhan selagi masih diberi peluang jgn sia2kan lagi.








You May Also Like

0 comments