2nd part at Kuching - Mira's Cake & Perahu Tambang

by - May 13, 2017

So 2nd day in Kuching pagi di hotel aku order brunch service room. Ramai orang cakap Laksa Sarawak yg paling sedap, kuah pekat, udang banyak dan besar2 dalam hidangan yg besar is from Hilton hotel ni. Chef yang buat ni memang anak jati Kuching katanyelah. Aku pon call and order 1 set laksa sarawak tu. Not bad service memang tepat pada waktunye. Tak lama sangat tak cepat sangat sempatlah aku mandi manda and bersiap2. Before keluar hotel jalan2 satu hari di Kuching kitak makan dulu yeahhh...

Aku tak tahulah betul or tak ini paling sedap ke ape sebabnye aku 1st time makan laksa sarawak di Sarawak previously pernah makan tapi di KL. Taste memang tak same dengan yg di KL tu lari pecut jauh 100m sangat. Memang sangat sedapsss...kuah dia pekat memang banjir aku tuang kuah dia. Makan tak hengat yg akuni tengah on diet. Lantakla dgn diet tu kejap. From aroma perghhh memang tau sedap. Portion banyak dan besar aku tetap habiskan sebab aku tau lepasni susah nak dapat sesedapni. Tak kedekut sayur taugeh, isi ayam dan udang dia banyak, besar2, dah siap buang kulit lagi wahhhh...kalau korang datang Kuching dan stay at Hilton hotel bole cube...harga sangat berbaloi lah. Tak menyesal bayar mahal bile dah makan.

Perut dah kekenyangan tetap aku gagahkan diri tuk keluar berjalan2 sekitar Kuching. Yang best Hilton hotel ni dekat dgn water front. Most of tempat tarikan pelancong di sepanjang water front tu. Sepanjang sungai tu ade banyak booth2 jual barangan tempatan dan murah aku sempat beli satu bag pack hasil sulaman tangan orang tempatan. Dari hotel jalan kaki 3 minute je nak ke water front ni. My first walk was jalan2 sekitar water front tu dan sekitar old buildings shoplots. Sempatlah shopping baju anak2 di H&M Kids dekat mall. Derang tengah buat sale dan memang murah2. Bolehla buat baju raya. Lame jugakla berjalan2 cuci mata sambil menikmati keindahan Kuching. Orang2 Kuching memang peramah dan tak lokek dengan senyuman. So far takde yang layan sombong. Satu yang aku perasan disekitar water front tu aku tak jumpe pendatang asing tak kisahla indon ka, bangla ka...selalunye kalau di Semenanjung ari2 public holiday sure banyak pendatang asing ni bersepah2 melepak di tepi2 jalan kan...tapi sepanjang aku di Kuching memang aku tak nampak. Maybe ade tapi bilangan sedikit. Satu lagi yang aku perasan is orang2 pompuan Kuchingni tak kira muda atau tua cantik2 dan putih2 jeles makkkk kulit cantik apelah derang makan ye...kalau lelaki banyak muke jambu ala2 kepop. Ade yang sawo matang tapi mata tetap ade sepet...hahaha..itu pemerhatian aku je ye it could be salah tau yelah aku observe pon dalam 3 hari je.

Lame gak aku berjalan tapi pusing2 sekitar yg sama je. Dah penat jalan aku naik cruise pulak. Saje nak jalan2 atas sungai pulak. Nak jalan kaki sepanjang sungai jauh la pulak so why not cube kan. Counter cruise ni memang terletak di water front ni.

Timing : 3.00-4.30pm /5.30-7.00pm
Ticket : RM 50/RM 68

Pada mulenye aku nak amik cruise timing yg kedua tu so that aku dapat tengok sunset. Tapi fully booked maklomlah long weekendkan. Mule2 tu memang hampa kecewa and almost tak maw naik cruise tu hahaha..yelah timing pertama tu pukul 3 petang mase tu panas terik kot. Tapi kakak yang jual ticket tu cakap cruise tu ade bumbung kalau nak aircond bole duduk di deck bawah ja. Dia cakap memang panas tapi banyak angin. Di Kuching pulak now musim hujan di waktu petang ke malam. Kalau hujan lebat apapon tak nampak dan basah lagi. Hati aku tiba2 jadi excited balik nak naik cruise tu so aku beli ticket for timing 3 ptg. Perjalanan melayari sepanjang sungai tu selama 1 jam setengah memang menyeronokkan. Ade hidangan jus dan snek kek batik lagi. Snek tu bole tambah takde had. Then tak ramai sangat just nice semua orang dapat duduk di rooftop. Ade persembahan tarian dari suku kaum Oak(sori ye kalau salah eja), kaum Melanau dan kaum Bidayuh everybody terhibur dan puas hati. We are very lucky sebab mase cruise perjalanan balik cuaca dah bertukar menjadi sangat mendung yang gelap. Angin dah bertukar sangat kencang. Seram sejuk jugakla aku sebabnye masih di atas cruise. So memang tak bestla sape yg naik cruise timing kedua sebabnye hujan sangat lebat sampai ke malam.

Ketika hujan dah mule turun renyai dengan angin yg sangat kuat tu aku cepat2 lari ke sekitar kaki lima shoplots so bolehla aku mencari makanan ringan2 sementara tunggu hujan berhenti. Jalan punye jalan kaki aku terberhenti kat satu kedai makan ade jual mee kolok dan pisang goreng cheese. Orang cakap wajib merasa mee kolok dan pisang goreng cheese dari Kuching tu. So akupon orderla. Memang sedaps mee kolok tu. Aku amik mee kolok sup daging. Cili kicap dia sangat2 sedap dan pedas. I loike very much. Memang mendamaikan ketika menikmati hidangan tu yelah keadaan hujan lebat dan berangin sejuk dapat pulak makan mee kolok dan pisang goreng cheese panas fuuuhhhhhh...buat aku jatuh cinta pada Kuching...hahaha...ker sebab aku kelaparan kan hahaha... Yang menarik pisang goreng cheese di situ compare to Semanajung punye yg pernah aku rase...adalah pisang dia. Aku tak tau name pisang tu tapi pisang ni biase jumpe di kampung2 kalau kat bandar biase tak pakai pisangni. Pisang dia manis berlemak dan gemok isinye. Pastu dia letak parmesan cheese. No coklat. Ekceli kalau letak coklat dia jadi sangat manis and buat kte jadi muak...Bile makan pisang goreng di situ tetiba teringat pisang goreng my mom di kampung. Pisang tu memang jarang jumpe di mane2 gerai pisang goreng di KL. Harga sangat murah dan berpatutan. Mane nak jumpe mee kolok semangkuk tu RM 3.00 di semenanjung dah. Dah la mee dan isi banyak. Aku memang makan dengan lambatnye alang2 nak tunggu hujan berhenti.

Hujan lebat dan lama so aku terpaksa cancel kan plan nak pegi cari mee brunei di Plaza Merdeka Kuching. Nak ke situ aku kena amik taxi or uber tapi memandangkan hujan lebat bawa ke malam cancel jelah. Hari pon dah gelap bile hujan berhenti, aku kena cepat ke seberang sungai sebab nak beli kek batik di Mira's Cake House. Semua orang cakap situ sangat popular dan sedappsss..kek batiknye basah tak kering. Tak apelah mee brunei tu takde rezeki. Jam dah pukul 6.30pm masuk waktu maghrib aku pulak tengah beratur menunggu perahu tambang. Excited akuni sebab 1st time nak naik perahu tambang ni. Tambang satu kepala RM1 jer. Ade banyak perahu tapi derangni bukan system berebut so kena penuhkan satu2 perahu dulu kasi dia jalan then baru open next perahu. Nak seberang tu takla jauh maybe ade dalam 100m kot jaraknye.

Jakun sikit aku ketika di atas perahu tu siap amik video bagai hahaha...orang sekeliling tengokje..ahaksss lantakla. Bolehla merasela jugak kan even tak sampai 10 minute pon dah sampai jeti seberang. Ermm..senang je nak ke Mira's Cake House tu dari water front dah boleh nampak rumahnye kaler pink. Memang terserlah dari jauh dah nampak. Di seberang sungai ni banyak rumah orang tempatan. Banyak perkampungan nelayan. Dekat dengan jeti tu ade medan selera, besar dan banyak gerai dan disebalik medan selera tu ade satu restoran yang terkenal dengan nasi ketuk. Restoran My Village Barok, restoran tu ekceli sebuah rumah kampung yang lame. Reka bentuk luar dalam memang style kampung. Hidangan popular di situ is nasi ayam ketuk dan nasi kambing ketuk. Ade jugak hidangan tradisi yg lain. So before dinner nasi ketuk ni aku nak berjalan sikit ke Mira's Cake House. Nak beli kek batik tuk dibawa pulang ke Semenanjung.

Memang ramai orang di Mira's, agak sesak sikit walaupon dah malam. Queue pon panjang nak membayar. Akupon amik bakul dan pilih few kek batik. Disebabkan aku tak checkin bag dan tak bawa juga beg besar so aku tak boleh beli banyak sangat. Cukup 1 kotak kek batik. Di Mira's tu kalau kite beli 6 pek kek batik dia akan wrap dlm kotak free jew itupon ikut requestla kalau tak nak pon takpa maybe nak terus makan kan. Aku minta dia wrap dlm kotak so senang aku nak hand carry dlm airport dan flight nanti. Tapi rase menyesal pon ade tak beli banyak sebabnye memang sangat sedap weh pastu murahje 1 pek RM10. Nanges aku bile dah makan kek batik tu bile dah balik KL. My kids sangat suka lagi2 Elis dan yang tak sangka Rayyan yang susah makan tu pon suka. Tapi malangnye tak banyak selebihnye banyak aku bagi my mom..huhuhu...takpa nanti kalau asben pegi Kuching aku nak order...hahaha takde alasan sebabnye sangat dekat dengan hotel. Oklah dah beli kek batik as buah tangan then perut dah lapar balik so terus jalan ke restoran Barok tadi.

Sangat kampung reka bentuk restoran Barok ni. Banyak tempat duduk with different way and view. So aku pilih duduk di anjung atas. From my place boleh nampak view rumah2 orang tempatan dari atas. Mase tu tetiba aku rase betapa bersyukurnye dan bertuahnye aku dan famili...ermmm...ok dah tak mau sentimental sgt...Restoran tak panas memang mendamaikan kebetulan mase tu baru pas waktu maghrib so restoran tu pasang alunan bacaan ayat Quran. Kipas banyak tapi sebab malamtu baru pas hujan so sejuk sudah. Aku order nasi ketuk ayam dan kawan order nasi ketuk kambing. Hidangan semacam ayam penyet cume ayam/kambing tu di marinate dan di grill pakai dapur kayu...aroma dan taste dia walllaaaawehhh...aku rase nak tambah lagi. Tak taula ape bahan marinate dia tapi sangat sedap...plus cili gravy dia perghhh sgt pedas dan yummy memang sebati sangat kombinasi daging grill dan gravy di dalam mulut..slurrrpsss...hati2 pada yang tak tahan pedas ye sebab pedasnye datang lambat. Daging kambing dia memang menawan hati aku yg agak chewwy sebab tak rase bau hamis dalam tekak so takde alasan aku nak tolak makan kambing. Nak cakap pasal drink, aku order air assamboi...pon sedap sebab tak manis sangat dan yg menariknye dia pakai buah asam original. Memang puas dinner aku at 2nd night in Kuching a.k.a last night huhuhu...kalau dapat extent cuti lagi aku nak pegi cari mee brunei, nak repeat mee kolok kat tempat lain, nak makan pisang goreng cheese lagi dan yg paling2 aku nak repeat is makan seafood di TopSpot tu, nak beli kek batik Mira's ni banyak2, nak pegi kampung nelayan, nak beli sayur midin fuhhhh banyak pulak nak..nak... akuni kan...hahaha insyaallah panjang umur sampai lagi kitak di Kuching.

Before balik bilik hotel aku sempat beli few cenderahati dari booth2 yang di sepanjang water front tu. Disebabkan bag yg sangat terhad so aku dapat beli t-shirt for my kids and famili dan juga fridge magnet tuk kawan2 rapatje. Aku suka water front di waktu malam sebab sangat happening pastu ade angin sepoi2 di sepanjang sungai. Saljunye rase kalau nak jiwang2 or berangan hehehe...

The next day checkout hotel awal sebab flight tengahri. So melepak je aku di airport Kuching. Tak sabar nak balik nak cium peluk Rayyan dan Elis. Rindu sangat...next trip nak bawa my kids to Kuching juga. Love orang Kuching. From Kuching aku tak tau nak beli ole2 ape untuk Rayyan dan Elis selain dari t-shirt so sampai je klia aku belikan derang toys, HotWheel for Rayyan dan patung Elsa Frozen for Elis..jadilah drp tangan kosong dahla pegi holiday tak bawa derangkan. Ok itulah story bout my short vacay ke Kuching ;)