1st part at Kuching, Sarawak - TopSpot Seafood

by - May 10, 2017

Last minute vacay..huhu..suke? hahaha...ye kot ermmm..bolehla...tapi nak bagitau gak im fallin love to Kuching oredi. Very sure will come back there again. Very short trip was 3 days 2 nights jerr...name pon last minute terkujat aku mase decide it so kebetulan long weekend  of labour day on the monday. My kids aku memang dah hantar kampung for a week. Patutnye aku amik anak2 on Friday tu tapi disebabkan this last minute vacay so kena extendla derang kat kampung. My mom ok je dia lagi suka.

Flight ticket beli thru traveloka portal on Thursday night tu. Imagine gile nak mencari flight nak fly to Kuching esoknye. Dahla 1st time ke Kuching and alone..hahaha..cehhh..apela sgt aku pernah pergi Bangkok sorang2 dulu. Bagus traveloka ni senang nak survey semua flight yg available and kite boleh compare them mane paling murah with suitable timing. Ekceli aku tak berapa suka Air Asia sebab ade cerita disebaliknye dan seat dia even di hotseat pon untuk org mcm aku sangat tak selesa. Tapi apakandaya aku terpaksa take one way to Kuching naik Air Asia sebab MAS airline dah abis yg ade business class punye. Kalau ade pon timing tak kena. So from KL-Kuching take Air Asia one way jerrr takpelah tutup mata je lagipon 1 hour and half je kan. So from Kuching to KL aku amik MAS airline hahaha...wajib support company asben. Hotel pulak Hilton Kuching. Semua thru traveloka senang dan cepat. Print receipt booking number untuk dibawa ke airport.

My 1st time tau jejak kaki ke klia2...huhuhu..not bad. From entrance klia2 aku masuk clear nampak screen besar show flight number and checkin counter. Yang best tuk 1st timer macam akuni tak payah tercari2 kat mane counter S ka T ka sebabnye ade sign board di mane2 shows the direction to the counter ikut alphabet yg dah ditetapkan..so tak payah la jenuh nak berjalan nak teka teki the alphabet start from which way left or right? huhhhh...ni lah yg jadi when I was first step to klia..lagi2 kalau dah lambat.

Terase klia2 ni macam shopping mall pon ade hehehe...sangat crowded tapi nice place better than dulula. Aku checkin di kiosk yg disediakan ja takde checkin bag pon. Dapat boarding pass terus checkin boarding gate. Gate yg paling hujung perghhhh jauh gile nak menapak. Bile dah sampai memang aku dah tak larat nak ke mane2 sudahnye lepak je sampaila boarding time. Before getting into flight sempat call my kids. Rindu sangat dah mase tu yelah seminggu tak jumpe derang. Feel guilty sebenarnye sebab dah janji nak amik ari jumaatkan...especially Rayyan lah sebab dia dah pahamkan. Merengek jugak boifren aku yg manja tu nak balik...tapi bile aku ckp toys terus ok..hahahha...budak2 kan..

Trip ke Kuching ni memang sangat gamble eh betuk ke aku eja ni? aku just bawa sling bag dan bagpack jerr. Sungguh tak kusangka aku bole packing seminimal ni weh...hahaha..jakun...bawa diri sendiri memangla boleh kan...

Sampai airport Kuching hari dah gelap tengok jam baru pukul 6.30pm tapi rupe dah macam kol 8pm..lupelak aku di Kuching memang tak sama. Petang tu baru pas hujan lebat so banyak jalan yg jem. Failed to get any Uber or Grab driver maybe Friday orang balik kerja jalan jem hujan pulak tu...situation similar like in kl so no driver nak accept request aku. So take airport taxi direct to Hilton hotel jelah mahal pon mahal lah sebabnye aku dah tak larat nak tunggu tambah lagi perut dah lapar. Takdelah mahal sangat RM 26 jerr.

1st night aku di Kuching my fren bawa makan kat TopSpot seafood. Murahnyeee macam tak percaya weh...makan untuk 2 org aku amik pepahat,ikan jenahak sekor,lobster,udang rimau dan sayur semacam pucuk paku namenye midin semua sekali RM95. Pada aku portion besar memang kenyang makan 2 org. Ikan jenahak tu masak 3 rase pon tak berapa nak habiskan sebab dah kekeyangan. Kat TopSpot seafoodni ade banyak kedai kite bole pilih then order then derang masakkan then kite tunggu jer kat table. Service cepat. Tempat besar cume tempat makan ni di roof top bangunan so kena naik lift or naik tangga. Aku tak sanggup nak tunggu lift sebabnye lame sangat maklumlah ramai orang so naik tangga. Oleh kerana naik tangga maka aku tak ingat tingkat berapa korang hahaha...tapi maybe 3/4 tingkat kot sebab mengah gak aku mendaki tangga tu...Keadaan tempat makan lebih kurang macam open air medan selera okla selesa tempat luas.

Seriesly seafood dia sangat fresh and sedap. Udang dia banyak penuh 1 pinggan pastu kenyal and manis...haishhh...kalau dekat nak je aku pegi lagi. Ikutkan aku nak amik ketam, sotong, lala, kepah dan siput sedut jugak tapi aku berdua je so takut tak terhabis plus kawan aku tu tak makan banyak juga hehehe...takpa next time nak bawa famili aku hahhhh bole order banyak2...insyallah..










Bile dah kekenyangan sesuai sangatla pegi jalan2 kaki di sekitar. Ade water front maklumlah bandar Kuchingni dekat dengan Sg. yg terpanjang tu. Sempat juga melawat kucing terbesar di dunia tak sah kan kalau tak selfie dengan kucing2 tu. Dah hilang kenyang maka badan dah mule rase penat dan ngantuk so balik hotel tidur. Ceritera lagi nanti aku sambung kat separate post ya...hehehehe..dpt post sikit2 maklumlah supermam susah nak dapat chance melekat dgn lappy seperti dulu so before aku lupe cerita, baik aku post je mane yg bole.



#akunakdatangKuchinglagi
#topspotseafoodterliur

You May Also Like

0 comments